Politiek Café met Peter Ouwendijk

Deze maandag hadden we het genoegen beter kennis te maken met Peter Ouwendijk. Peter is onze lijsttrekker voor de verkiezingen voor het Hoogheemraadschap en hij beschouwde deze avond als de aftrap van de campagne. Nou waar kun je dat beter doen dan in het gezellige café van Ton!

Peter is geboren en getogen in ’s Gravenzande, nou ja eigenlijk geboren in het ziekenhuis in Delft, maar dat is een detail.

Na zijn financiële opleiding is hij in zijn vak aan de slag gegaan bij verschillende bedrijven. Begin deze eeuw heeft hij gekozen voor het ondernemerschap en heeft hij als zelfstandige verschillende bedrijven geholpen bij het verbeteren van hun financiële processen. Daarnaast werd hij voorzitter van het lokale VVD netwerk en later wethouder in zijn gemeente Westland.

Ook in het Westland is de waterhuishouding een belangrijk thema. Hierdoor is ook zijn interesse voor het waterschap gegroeid en heeft hij zich gemeld als kandidaat voor de lijst.

Tijdens de leden vergadering van de regio is hij tot lijsttrekker benoemd, wat hij als een mooie nieuwe uitdaging ziet.

Mark Berg, die hem interviewde, wilde natuurlijk weten wat zijn visie op het waterschap is en met welke punten wij als VVD de campagne in gaan.

Volgens Peter is het waterschap er voor droge voeten en schoon water. Dat is de basis en dat moet zo blijven. Dus zeer kritisch kijken naar allerlei projecten in het buitenland die gefinancierd worden met geld van het waterschap, want daar is dat geld niet voor bedoeld. En ja het waterschap heeft een belangrijke rol in het verduurzamen van ons land. Laat het waterschap die rol dan ook serieus in nemen en met bewezen technologie, zoals het maken van biogas uit slib, snel grote stappen maken. Naar zijn mening wordt er op dit moment tijd verloren met allerlei experimenten, terwijl de kansen die er liggen onvoldoende verzilverd worden.

Verstandig investeren in verduurzamen, klinkt duur, maar Peter is er van overtuigd dat het misschien niet het laagste tarief voor de inwoners van het Hoogheemraadschap oplevert op korte termijn, maar wel op de middellange termijn. Want als VVD-er en financiële man blijft hij ook scherp letten op de begroting en het scherp houden van de belastingtarieven.