De energievisie van Rijswijk: meer realisme

VVD Rijswijk vraagt de wethouder energie(transitie) om meer realisme

De manier waarop we onze huizen warm houden en elektriciteit opwekken verandert in de toekomst. Mondjesmaat wordt nu al de gaskraan in Groningen dichtgedraaid, groeit het aantal zonnepanelen op de Rijswijkse daken en verschijnt de elektrische auto in het straatbeeld. Ontwikkelingen waar de gemeente goed over moet nadenken, want het rijk verwacht dat we met onze buurtgemeente (‘de regio’) zelf met oplossingen komen.

Als VVD Rijswijk willen we aan de bak want er moet veel gebeuren, maar ook hier geldt dat er wel eerst een deugdelijke financiële onderbouwing moet zijn. Want halsoverkop huizen van het gas afhalen zonder te weten hoe hoog de rekening wordt en wie deze gaat betalen, daar zijn we niet van. Dat is ook niet realistisch.

In de eerste energie-voorstellen van het College ziet de VVD Rijswijk dit realisme nog onvoldoende terug. Er is nog erg veel wensdenken. Bij de bespreking van de voorstellen heeft de VVD Rijswijk daarom 4 voorwaarden gesteld aan de verdere energietransitie in Rijswijk:

1. We moeten aansluiten op wat er landelijk en regionaal gebeurt. Dat betekent dat we wachten totdat er ergens in juni een Klimaatakkoord ligt. Ook moeten er afspraken zijn tussen de rijksoverheid en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten over de verdere uitvoering hiervan.

2. Als we aan de slag gaan, dan moet hier landelijk geld tegenover staan. Er zijn landelijke geldpotjes en die gebruiken we ook al deels, bijvoorbeeld voor VvE’s die hun pand willen isoleren. Maar ook voor andere plannen is dit nodig.

3. De landelijke partijen willen dat al het werk van de energietransitie uiteindelijk in 2050 is afgerond. De VVD Rijswijk wil dat het College dan ook de tijd neemt, overhaasten is niet verstandig.

4. Voor de Rijswijker moeten alle veranderingen woonlastenneutraal zijn. Als je nu je huis verwarmt met Gronings gas en in de toekomst aansluit op een zogeheten ‘warmtenet’, dan moet dit niet gepaard gaan met een hogere energierekening. We moeten er zeker van zijn dat Rijswijkers ook in de toekomst nog gewoon hun rekening kunnen betalen.

Het vervolg

Het College is gevraagd onze randvoorwaarden een-op-een over te nemen. Op 5 februari is de Gemeenteraadsvergadering en gaan we opnieuw in gesprek.