De column van Coen (3)

Het was een mooie week in Rijswijk. Ik was te gast op het Rijswijks Lyceum om een gastles te geven over de gemeenteraad en de verkiezingen. De klas 5 vwo was zeer geïnteresseerd en had hele goede en scherpe vragen. Dat maakte mij vrolijk om zulke gemotiveerde en kritisch denkende leerlingen te ontmoeten.

Ook deze week was het raadsdebat voor scholieren van het Wellandcollege, ROC Mondriaan en het Rijswijks Lyceum. Ook hier weer enthousiaste leerlingen die per school een onderwerp hadden gekozen om te verdedigen in de raadszaal, als ware zij echte volksvertegenwoordigers.

Het was een genot om die kinderen en jong volwassenen zo bezig te zien. En de aanwezige raadsleden konden een voorbeeld nemen aan de beschaafde manier van discussiëren met elkaar. Sommige politici konden het helaas niet nalaten om Pietje precies uit te hangen met getallen en stemprocedures. Daar zaten die kinderen nu net niet op te wachten. Maar goed het was een mooie middag!

Deze week was ook mooi omdat er goed nieuws is over de komst van een voetbalvereniging naar Rijswijk op het Prinses Irene sportpark. Met ingang van volgend seizoen zal vv Celeritas hier gaan spelen. Een groot compliment voor de initiatiefnemers die kantine en kleedruimtes hebben gekocht van de curator van Haaglandia, aan het bestuur van Celeritas en aan het gemeentebestuur die dit alles gezamenlijk hebben mogelijk gemaakt.

En dan kwam er ook eindelijk een einde aan het tragische dossier van de Pizzeria Casanova. Nadat de gemeente en de ondernemer in 2013 een overeenkomst hadden gesloten met betrekking tot het vertrek van de pizzeria op 31 december 2017, moest de rechter er aan te pas komen om uitvoering van de overeenkomst af te dwingen. De gemeente Rijswijk kreeg 100% gelijk van de rechter. Is dat mooi? Nee, ik vind het altijd vervelend dat bij een dergelijk conflict een rechter er aan te pas moet komen om zaken definitief op te lossen. Toch jammer dat de ondernemer in de 4 jaar die hij daarvoor heeft gekregen, in goede harmonie met de gemeente  niet een andere locatie heeft kunnen vinden. Maar voor een zorgvuldig en verantwoordelijk stadsbestuur is soms de gang naar de rechter noodzakelijk. Ook om andere ondernemers te laten zien dat er geen sprake kan zijn van bevoordeling van de ene ondernemer ten opzichte van een andere ondernemer die zich wel aan de regels en afspraken houdt.

Een mooie week dus met een negatief randje op vrijdag. Maar gelukkig maakte schaatsheld Kjeld Nuis het met zijn tweede gouden plak toch nog helemaal goed.