Klimaatpraat in Rijswijk

Dinsdag 5 februari vindt in de gemeenteraad het debat plaats over de Energievisie Rijswijk. Alhoewel we nog een aantal weken te gaan hebben voor het zover is, lijkt elke vorm van nuance in het debat nu al te zijn verdwenen.

Ben je voorstander van de plannen, dan laat je je leiden door ‘emotioneel wensdenken’. Ben je tegenstander, dan zou je veranderingen aan het klimaat (droogte, extreme regenval, recordtemperaturen) niet serieus nemen.

Dat is jammer, want als VVD Rijswijk zien we wel degelijk veranderingen op ons afkomen. Zo wordt de gaskraan in Groningen langzaam dichtgedraaid, wordt in het Kessler Park geëxperimenteerd met aardwarmte en zet de automobielindustrie serieuze stappen naar elektrisch rijden.

Rijswijkers mogen ervan uitgaan dat de gemeenteraad serieus het gesprek voert over deze onderwerpen en als VVD Rijswijk gaan we dat doen. Niet halsoverkop de boel veranderen, maar wel kijken wat realistisch mogelijk is, betaalbaar is en waarin we kunnen optrekken met de wijk, regio en rijksoverheid.