Tijd voor daadkracht en lef! De VVD Rijswijk over de begroting.

Tijd voor daadkracht en lef!

Rijswijk staat er niet goed voor. Financieel en organisatorisch gaan er steeds meer zaken fout. Het college en de coalitie van BvR, D66, CDA, WIJ en GBR heeft het eigen devies van ‘de boel op orde brengen’ schijnbaar losgelaten. Het college is de op hol geslagen trein geworden uit Unstoppable met Denzel Washington’, aldus fractievoorzitter van de VVD Rijswijk Coen Sleddering. ‘Het wordt tijd om aan de noodrem te trekken!’

Absurde belastingverhogingen

‘Het college geeft op een onverantwoorde manier elke keer meer en meer geld uit. Exorbitante uitgaves voor ambitieuze projecten zoals het Huis van de Stad, de salamanderpaden over de A4 of een heus ‘olympisch sportpark’, het houdt maar niet op.’ zegt Sleddering. Het project om het oude stadhuis weer nieuw leven in te blazen heeft enorme tegenvallers te verduren en ook de noodzaak van de ecoducten over de A4 wordt in twijfel getrokken. Omwonenden klagen nu al dat zij door het college niet zijn meegenomen in dit proces. Financieel wordt door het college alleen maar gekeken naar de bijdrage die van Rijkswaterstaat zal worden ontvangen, terwijl Rijswijk zelf ook vele miljoenen moet bijleggen.

'Dit college grijpt met grote klauwen in de portemonnee van de burger en ondernemer en stopt het geld in de eigen portemonnee waar de bodem lijkt te ontbreken.' aldus Sleddering. 'De VVD Rijswijk heeft er alles aan gedaan om onder andere de stijging van de afvalstoffenheffing van 32% tegen te houden en diende hiervoor samen met OR en RB een motie in bij de behandeling van de begroting. Het beleid van voorscheiding van het afval mislukt, zoals de VVD Rijswijk had voorspeld, en de burger betaalt hiervoor de rekening. Er moet meer betaald worden voor hetzelfde dienstenniveau. Dit is niet uit te leggen aan de belastingbetaler!'

De boel niet op orde en gebroken beloftes

'Het college van Rijswijk beloofde bij zijn aantreden in 2019 de boel op orde te brengen. Er is hier niks van terecht gekomen.' stelt Sleddering. 'Beloofde beleidswijzigingen duren maanden en maanden, beloftes worden niet nagekomen. De gemeenteraad werd op verschillende momenten uitgenodigd om mee te praten over beleidsstukken, maar het college dendert doodleuk verder zonder ook maar in overleg te gaan met de gemeenteraad.'

'Een aantal concrete voorbeelden waar het misgaat: goede economische initiatieven en beleidswijzigingen voor de woningmarkt blijven stilliggen omdat het college niet met de broodnodige visies komt over bijvoorbeeld Flexwonen. Beloftes over aanpassingen worden niet nagekomen. Parkeervergunningen worden verhoogd van €45 naar €180, maar op de broodnodige handhaving wordt bezuinigd. Gelukkig gaat deze verhoging van de tweede parkeervergunning niet door, nadat de oppositie in de commissievergadering veel kritiek op dit voorstel had geuit. De coalitie nam deze kritiek snel over in een eigen amendement, gesteund door alle vijf de coalitiepartijen. De gelijkgestemde oppositiepartijen werden niet gevraagd mee te doen. Ondertussen blijven echte investeringen uit.

Zo ligt er, ondanks de mogelijkheden, nog steeds geen glasvezelnetwerk in heel Rijswijk. De VVD Rijswijk diende een motie in om binnen 1,5 jaar een glasvezelnetwerk aan te leggen in heel Rijswijk. Wethouder Van der Laar beloofde daarom snel in actie komen en de gemeenteraad zal informeren over de stand van zaken.'

'Het debat tijdens de begrotingsraad was mat en dat kwam vooral omdat de coalitiepartijen veel moties en amendementen indienden namens het collectief van de coalitiepartijen, natuurlijk onderling en zonder inspraak van de rest van de gemeenteraad afgestemd met het college. Iedere coalitiepartij kreeg zijn eigen succesje verpakt in coalitiecadeaupapier. Goed gedaan van de coalitie toch? Zeker, hun regie en discipline waren in orde, maar zeg dan voortaan niet meer dat je als college graag brede steun in de gemeenteraad zoekt en het samen met alle partijen wilt doen.'

De coronacrisis in bestuurlijk Rijswijk

'Ook Rijswijk ontkomt niet aan de gevolgen van de coronacrisis. De problemen zijn groot, zeker voor mensen die zelf ziek worden en voor nabestaanden van overledenen. De VVD Rijswijk heeft veel respect voor de zorgmedewerkers en ons medeleven gaat uit naar de nabestaanden van de slachtoffers van de coronapandemie.’ ‘Het is jammer om te zien hoe het college deze situatie echter aangrijpt om bij het gebrek aan daadkracht te verklaren dat dit door de coronacrisis komt.'