De stekker eruit, de sloopkogel erin! Het Kruis van de Stad.

Gaan we van de Garden of Delight naar het Atrium in Daylight?

De stekker eruit, de sloopkogel erin

Helaas moeten wij als gemeenteraad vanavond alweer praten over het Huis van de Stad. Dit onderwerp loopt nu al ruim meer dan 10 jaar in onze gemeenteraad.

Goed, de VVD Rijswijk heeft echter geen behoefte het hele proces van de afgelopen vele jaren dat er over dit drama is gesproken weer eens op te halen. Te beginnen met de Garden of Delight en eindigend in het Atrium of Daylight.

De standpunten tussen de diverse partijen in de gemeenteraad waren verschillend en zelfs binnen partijen was er verdeeldheid. De inzet van de VVD Rijswijk is altijd geweest om er gezamenlijk uit te komen. Tot op het laatste moment, maar wel onder de voorwaarde dat de business case sluitend moest zijn. Voor het geval dit niet zou lukken heeft de gemeenteraad poortjes, momenten, vastgesteld om eruit te stappen. Dat heeft de VVD Rijswijk in 2019 gedaan.

Vanavond ga ik namens de VVD Rijswijk niet nogmaals de standpunten en ingenomen posities van gisteren, vandaag en morgen de revue laten passeren. Alles is immers al gezegd.

De gemeenteraad krijgt vandaag nog één keer de kans om uit dit project te stappen en het verlies te pakken. Dit onder het motto ‘beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’. De VVD Rijswijk doet een dringend beroep om vandaag die stap te zetten, want na vandaag is het te laat. Het is nu of nooit!

De VVD Rijswijk vat vanavond de keuze die voorlicht bij de gemeenteraad zakelijk, zonder emotie en zonder politiek gedrag samen. Nogmaals, zonder emoties en zeker zonder de termen ‘fake news en trumpiaans gedrag’. Werkelijk college, hoe kreeg u deze woorden uit uw mond/pen als reactie op een open brief van twee oud-wethouders?

De droge, niet politieke, feiten bij de renovatie van het Huis van de Stad zijn:

• De eerste tegenvallers in het renovatieproces zijn binnen: een kleine €7 miljoen.

• Er zullen nog meer tegenvallers komen, zeker bij een renovatieproject als deze is dat gebruikelijk.
  • Ook de bouwkosten zullen zeker gaan stijgen. Vooral in fase 2, waarin u bent overgeleverd aan de huidige aannemers van fase 1.
  • In de huidige kostenraming zit nauwelijks ruimte meer voor de opvang van onvoorziene kosten.
  • De parkeergarage die er kennelijk moet komen wordt niet meegenomen bij de kostenramingen. Komt er dus nog eens €10 miljoen erbij?
  • De zo populaire oude raadszaal zal door de asbestsanering haar glans volledig verliezen.

Het droge, niet politieke, alternatief is:

• Er ligt een aanbod voor een nieuw huurcontract voor de duur van 10 jaar in het huidige stadhuis. Dit voor een aantrekkelijke prijs en met een nieuwe ruimte voor de huidige raadszaal.
  • Het stadhuis blijft in het midden van de stad als trekker in een geheel nieuw stadscentrum.
  • Flexibele ruimte voor huur van werkplekken voor ambtenaren, daarmee beter inspelend op het aantal ambtenaren dat voor de gemeente zal werken en beter inspelend op de filosofie van het thuiswerken ingezet als gevolg van de coronacrisis. Vijf dagen naar kantoor om te werken gaat echt niet meer gebeuren.
  • Een nieuwe locatie voor Trias huren in bestaande panden in de Plaspoelpolder of in de Bogaard.
  • De kosten door nu te stoppen met dit project, inclusief de asbestsanering, kunnen grotendeels gedekt worden uit nieuwbouw van woningen op de huidige locatie van het oude stadhuis en Trias.

De VVD Rijswijk kiest ervoor om nu te stoppen, de stekker eruit en de sloopkogel erin!

Dat betekent eindelijk rust op dit dossier, met uiteraard voor iedere betrokkene uit de afgelopen jaren een enorme kater. Het blijft echter gelden, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.