Politiek café met Barbara Visser

Afgelopen maandag was het weer de laate maandag van de maand dus: Politiek Café in Rijswijk. Met deze maand als gast Barbara Visser. Wethouder René van Hemert bevroeg haar over haar politiek carrière en standpunten.

Barbara werd geboren als dochter van een Nederlandse vader en Joegoslavische moeder en leefde de eerste jaren van haar leven in Joegoslavië. Na overlijden van Tito in 1980 wordt - mede door de ontstane onrust - besloten om te verhuizen naar Nederland en zo komt ze als vierjarig meisje te wonen in Zaanstad. Hier volgt ze ook het basis- en middelbaar onderwijs.

Na het afronden van het VWO gaat ze bedrijfskunde studeren in Amsterdam maar blijft na haar studie wonen in Zaanstad.

In Zaanstad, dat als oudste industriestad van Europa een rode arbeidersstad was, werd er over legio onderwerpen veel geklaagd. Babara pakte liever zelf de verantwoorderlijkheid om zaken te veranderen en zo kwam ze voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 als derde op de lijst voor de VVD. Na een tegenvallende uitslag stapten de nummer één en twee op en was ze plots fractievoorzitter. Dat bleef ze en zo ging ze in 2010 als lijsttrekker de verkiezingen in waar een grote winst werd geboekt en Barbara wethouder werd. "Een prachtige baan waarbij je mensen verliefd mag laten worden op jouw stad" aldus Barbara.

Dit bleef ze tot na de uitslag van de Tweede Kamer verkiezingen in 2012 waar ze met haar 21e plaats op de lijst hier haar zetel mocht innemen. In de kamer kreeg ze portefeuilles verkeer, vervoer, water en visserij.

Al snel dirigeert René het gesprek richting de recente rechterlijke uitspraken over het toepassen van een alcoholslot. Dit mag niet meer omdat dit alcoholmisbruikers dubbel zou straffen, erg vreemd vindt Barbara aangezien het geen straf is, maar bescherming voor anderen.

Ook reacties van mensen die een dergelijk slot opgelegd kregen, dat ze dit erger vonden dan een rijontzegging of een boete, laat maar weer blijken dat de toegepaste strafmaten te laag zijn. Zeker voor personen die keer op keer in de herhaling vallen zou  zelfs een levenslange rijontzegging mogelijk moeten zijn.

Hetzelfde geldt met de strafmaat voor te hard rijden, op een woonerf zijn de boetes gelijk met elders in de bebouwde kom. Eigenlijk zou dit veel strenger bestraft moeten worden maar dat is qua wetgeving erg lastig.

Ook komen andere vervoersissues ter sprake: de taxiwereld waarin er te veel dichtgeregeld is. Hierbij dient voorzichtig met het dereguleren omgesprongen worden omdat we géén herhaling willen van aan het begin van deze eeuw toen de vergunningen waar chauffeurs jaren voor gewerkt hadden plots niets meer waard werden. Taxi's moeten weer concurrent worden met andere vormen van vervoer zoals de bus of de trein, qua prijs maar ook wat betreft comfort en vriendelijkheid mag er nog wel iets verbeterd worden.

Over treinen gesproken neemt Barbara het op voor de NS. Het feit dat er te weinig treinen beschikbaar zijn en er nu op bepaalde trajecten permanent bussen ingezet worden is voor een deel aan den Haag te danken. Toen het besluit om de OV-studentenkaart af te bouwen werd teruggedraaid en zelfs uitgebreid had de NS - voor voor wie dit eenderde van de binnenlandse inkomsten is - de investeringen in nieuwe treinen al anders gepland.

Natuurlijk moet een partij als de NS uitgedaagd worden en zijn consessies op bepaalde trajecten niet goed voor de marktwerking.

Tenslotte spreekt Barbara - ook aangespoord voor vragen uit het café - over Nederlandse favoriete vervoersmiddel: de auto en de snelweg. Stukje bij beetje kan er op steeds meer wegen 130 worden gereden. Maar dit kan enkel zolang we binnen de milieunormen blijven. In Nederland vertrouwen we niet op de uitstootcijfers van de autofabrikanten maar op luchtmetingen.

Wanneer de 130km trajecten uitgebreid worden zal ook de verwarring over de maximale snelheid duidelijker worden en het aantal verschillende borden langs de kant van de weg afnemen. Ook Barbara kijkt uit naar de snelheidsverhoging op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht aan het eind van dit jaar, al is het enkel nog maar in de avonduren.

Als er gevraagd wordt wanneer het aantal files af gaat nemen legt Barbara uit dat dit ook grotendeels afhankelijk is van regionale samenwerking. Verkeerswetgeving kost nu eenmaal gemiddeld 15 jaar dus moeten partijen hier goed in samenwerken.

Dankzij de economische groei is er het afgelopen jaar weer een forse verkeerstoename geweest en wanneer er ook in een komende kabinetsperiode wordt doorgepakt met investeringen zoals de Blankenburgtunnel en de A13A16-verbinding blijven we op de goede weg!

Op de vraag of ze na de verkiezingen in 2017 door wil gaan in de kamer antwoord Barbara dat ze "het besluit nog moet nemen en ze deze keuze bewust wil maken". Maar klaar met veranderen, nee dat is ze nog niet.

De avond werd traditioneel afgesloten met het tappen van een biertje onder toeziend oog van de wethouder. Het was een leuke, leerzame en gezellige avond in Ton's Muziekcafé.