Politiek Café met Cora van Nieuwenhuizen

Afgelopen maandag was Cora van Nieuwenhuizen te gast in het Rijswijkse Politiek Café.

Cora haar kennismaking met de VVD volgde nadat zij in een lokaal nieuwsblad had gelezen dat 'de koffie klaar stond' bij een wijkavond en daar is ze gaan kijken. Het was een gezellige avond en zo rolde ze in de VVD. Een aantal maanden later nam ze deel aan een burgercommissie bij de gemeenteraad en bij de eerstvolgende verkiezingen stond ze op de lijst en kwam zo in de gemeenteraad.

Een aantal jaar later ging ze op voor de Provinciale Staten Noord-Brabant na de eerste 4 jaar draaide ze samen met het campagneteam zeer succesvolle verkiezingen en werd toen gedeputeerde in Brabant.

Dit bleef ze tot er na de val van Balkende gebeld werd door een kamercentrale bestuurder of ze op de lijst wilde. En zo kwam ze tijdens Rutte 1 in de tweede kamer met de portefeuilles Zeevaart, Luchtvaart en energie.

Halverwege ruilde ze dit voor asiel migratie en integratie, lastige dossier zeker met de gedoogsteun vanuit de PVV in die jaren.

Tijdens Rutte 2 was Cora hoofdwoordvoerder financiële zaken waar ze ondermeer hielp het sociaal akkoord te sluiten.

Toen in 2013 de Europese Verkiezingen aanstaand waren werd Cora weer eens gebeld, of ze daar op de lijst wilde. Daar stemde ze mee in en sinds 2014 vertegenwoordigd ze Nederland in Europa.

Op de vraag hoe een politieke carrière als die van Cora is te combineren met een gezin moet ze lachten. "Dat is nu echt een vraag die altijd aan een vrouw wordt gesteld en nooit aan een man."

Na de belofte dat deze vraag voortaan ook aan mannen wordt gesteld verteld ze dat 'politiek voor haar altijd een way of life is geweest. Op zondag las ze geen roman maar de stukken die de volgende week behandeld zouden worden.

Doordat ze eigenlijk binnen alle politieke organen wen functie heeft gehad kan Cora duidelijk het verschil aanwijzen tussen de verschillende politieke lagen.

In de gemeenteraad lig je heel erg onder de loep alle lokale kranten, terwijl de media bijna geen aandacht hebben voor de uitvoering van de provincie. En in de Tweede Kamer ligt alles wederom onder en vergrootglas. Europa ligt weer wat verder van de media af en het werkt daar ook heel anders.

Europa

Wat kan je eigelijk bereiken in Europa, je bent immers slechts een van de 751. In Europa werkt het dus echt heel anders, per wetsvoorstel wordt er een iemand aangewezen die het dossier volledig in behandeling mag nemen.

Zo kreeg Cora de opdracht om een voorstel te schrijven om fraude zoals met de Libor rente tegen te gaan. Hierbij kreeg ze heel veel vrijheid en mogelijkheden om dat echt haar eigen stuk te maken. En met succes: de methodologie van hoe de rentes worden berekend dienen openbaar te worden gemaakt, er komt een onafhankelijk toezicht en er is regelgeving gemaakt tegen belangenverstrengeling die er vreemd genoeg nog niet was.

TTIP

Een van de dossiers die veel aandacht krijgen de laatste tijd is TTIP. Dit verdrag moet de handel tussen Europa en de Verenigde Staten meer openstellen. Maar er worst geen concessie gedaan aan (voedsel) veiligheid. Cora vindt het niet slim dat sommige partijen en groeperingen a priori tegen TTIP zijn. De VS onderhandeld bijvoorbeeld ook met Aziatische landen en als Europa kunnen we het ons niet veroorloven om pas later aan te sluiten bij een reeds gevormd handelsblok tussen bijvoorbeeld de VS en Japan. Wij zijn met 500miljoen Europeanen, fors meer dan de 300miljoen Amerikanen dus hebben een goede onderhandelingspositie. Wat ook grappig is, is dat zowel vakbonden in Europa als in de VS demonstreren tegen TTIP omdat het banen zou kosten ten gunste van de andere partij. Dat kan natuurlijk niet, sterker nog: Cora verwacht dat het aan geen enkele kant banen zal gaan kosten.

Ruimtevaart

Deze week was Cora in Nederland om te praten over ruimtevaart.

Maar wat doet Nederland daar nu in? Ontzettend veel! Nederlandse apparatuur vanuit onze kennis economie wordt volop gebruikt in de ruimte vaartuigen en bijvoorbeeld satellieten. Daarvan zijn we steeds meer afhankelijk en deze markt wordt volop gevoed vanuit ons bedrijfsleven.

Brussel helpt hier aan mee door bij te dragen aan aan de technologische ontwikkelingen, daarbij is het van belang dat niet alles evenredig wordt verdeeld maar we in Europa kiezen voor focus. Zo is gekozen om de TU-Delft een van de universiteiten voor de focus kwantum onderzoek te laten zijn. Op dit onderwerp zijn ze in Delft heel erg goed en daarom moet er gekozen worden, niet overal een beetje onderzoek maar lokaal zorgen dat er wordt meegedaan in de wereld top. Andere Europese landen hebben andere focus gebieden, zo wordt er wel verdeeld maar niet alles gelijkgetrokken.

Het was wederom een gezellige en zeer interessante avond in Ton's Muziekcafé.