Politiek café met Michel Bezuijen

Eind november was burgemeester Michel Bezuijen te gast in het Rijswijkse Politieke Café.

Michel die opgroeide in Amsterdam was een echte sportman in zijn jeugd en raakte pas echt geïnteresseerd in politiek toen hij Uri Rosental leerde kennen tijdens zijn studie bestuurskunde in Leiden.

Veiligheid is eigenlijk wel een rode draad geweest is de carrière van Michel. Zo werkte bij bij het Instituut voor veiligheid- en Crisismanagement (COT) in 1992 toen de vliegtuigramp in de Bijlmer gebeurde en was betrokken bij de nasleep van deze ramp. Ook adviseerde hij bij de afwikkelingen na de brand in het Hemeltje in Volendam en de vuurwerkramp in Eindhoven. Tijdens zijn politieke carrière die begon in 1998 als raadslid heeft hij ook een aantal forse rampen moeten managen. Zo was hij als wethouder actief Loco-Burgemeester tijdens de SChipholbrand.
Een paar jaar daarna was hij wederom Loco-burgemeester toen hij in een nieuwe nog carkitloze auto naar huis toe reed. Zo miste hij een aantal oproepen en kon thuis aangekomen weer rechtsomkeerd omdat het vliegtuig van Turkisch Airlines neer was gestort op een grasveld nabij Schiphol.

En nu is Michel alweer een aantal jaar met plezier burgemeester van Rijswijk. Dit bevalt hem erg goed, mensen in Rijswijk zijn erg trots op hun stad en zo ook de burgemeester. Recent tijdens een benefiet avond voor het Inloophuis uit Den Haag dat toevallig in de Rijswijkse Schouwburg werd gehouden vroeg Sjaak Bral hem om mee te zingen met 'Oh Oh Den Haag' maar dat kon bij als burgemeenster natuurlijk echt niet doen.

Overigens is het niet zo dat Michel echt aan politieke carriere planning heeft gedaan. Toen hij raadsid was had hij niet op de planning staan om wethouder te worden. Na het terugtrekken van een andere wethouder kwam het zo uit dat hij wethouder werd en als wethouder was hij niet bezig met het worden van burgemeester.

Vanuit een goed gevuld Ton's zijn er ook veel vragen voor de burgemeester.
Zo zijn er vragen over de samenwerking met Leidschendam-Voorburg in hun plannen rond het sluiten van bruggen voor 'niet-bestemmingsverkeer' en het toepassen van camera toezicht.

Een van de laastste vragen gaat over hoe Michel Rijswijk ziet in 2030. Rijswijk is momenteel een van de snelst groeiende gemeenten in Nederland. In 2030 zijn de grote uitbreidingsprojecten voltooid en is er een florerende Bogaard. De Plaspoelpolder heeft een hoge beetting met ontmoetingspleken. Rijswijk is een gemeente waar veel mensen met plezier wonen en werken.

Veel van de aanwezige gemeenteraadsleden willen hier graag op ingaan en zo verandert de avond een beetje in een politieke discussie.

Nadat iedereen zijn zegje heeft gedaan rond de spreekstalmeester de avond af door - zoals gebruikelijk - met Michel een biertje te tappen.

Op 19 december is het jaarlijkse oliebollentreffen, dan is er geen gast maar kan iedereen gezellig een oliebol komen eten om 2016 politiek af te sluiten.