Politiek Café met Bente Becker

Eind maart was ons nieuwe Tweede Kamerlid Bente Becker te gast. Tijdens het campagne voeren was zij ook met ons meegegaan om te canvassen (langs de deuren gaan). Toen snapten wij ook waarom zij hoog op de lijst stond voor de Tweede Kamer!

Tijdens het Politiek Café vertelde zij dat er tijdens de middelbare school een geschiedenis docent was die haar erg geïnspireerd heeft. Daardoor raakte zij geïnteresseerd in de politiek. Dat verdiepte zich tijdens de studie Bestuurskunde in Tilburg. Tijdens deze studie kon zij stage lopen bij de VVD, bij Ineke Dezentjé-Hamming. Dat versterkte de interesse in politiek nog verder. Na haar studie begon Bente op haar 22e als beleidsmedewerker onderwijs.

In die tijd had de VVD het moeilijk, in de peilingen stonden we op 12 zetels. Dat was een leerzame ervaring, omdat Bente kon meehelpen aan het eigen verhaal van de VVD om Nederland uit de crisis te halen. Uiteindelijk wonnen we daarmee twee jaar later  de verkiezingen later en werd Bente door Henk Kamp gevraagd om zijn politiek adviseur te worden. Dat is toch anders dan persoonlijk medewerker van een Kamerlid: een Kamerlid controleert de regering, een Minister moet ook compromissen kunnen verdedigen. Henk Kamp had natuurlijk al een lange ervaring als Minister, en daarvoor als gemeenteraads- en Statenlid.

Volgens Bente is het belangrijk dat er meer jonge mensen, en meer vrouwen in de politiek komen. Het is belangrijk dat de Tweede Kamer een gemêleerd gezelschap is met ervaring op verschillende vlakken, zodat het volk goed vertegenwoordigd wordt. Zij gaf ons een beeld van wat een nieuw Kamerlid de eerste dagen en weken doormaakt. Als portefeuilles heeft zij (voorlopig) onderwijs en buitenlandse handel gekregen. Hier spitste de discussie zich later op toe. Er zijn te weinig technici, daarom is het techniekpact gesloten. Ook is het belangrijk dat de beste docenten beloond worden: zowel financieel als qua carrièreperspectief. De vraag was ook of het onderwijs goed aansluit bij de wensen van het bedrijfsleven, en hoe dat verbeterd kan worden.

En als gebruikelijk sloten wij af met het biertje tappen: dat ging haar goed af!