Politiek Cafe met Uri Rosenthal

Op maandag 24 februari was Uri Rosenthal te gast in het Rijswijkse politiek café van de VVD. Vanwege de meivakantie was er een lagere opkomst dan gebruikelijk, maar de aanwezigheid van een aantal nieuwe jonge leden maakte dat volledig goed.Uri Rosenthal hield een interessant verhaal over zijn werkzaamheden als hoogleraar Politicologie en zijn politieke carrière als lid van de Eerste Kamer en Minister van Buitenlandse Zaken in het Kabinet Rutte 1.

Uri Rosenthal is in 1945 geboren in Zwitserland waar zijn ouders woonden nadat zij gevlucht waren uit Nederland voor de Duitse bezetter. Bij terugkeer in Nederland woonde hij in het Benoordenhout in Den Haag. Hij studeerde politicologie in Amsterdam en Rotterdam. Later werd hij hoogleraar in Rotterdam en Leiden. Maar hij werd vooral bekend door het oprichten van het COT Instituut voor Veiligheids-en Crisismanagement. Dat instituut speelde een belangrijke rol bij het onderzoek na rampen zoals de Bijlmerramp en de vuurwerkramp. Maar ook adviezen vooraf grootschalige evenementen werd gedaan.

Tijdens de vele vragen van de aanwezigen kregen zij een leuk inkijkje in de opvattingen van Uri over o.a. de lokale partijen en de positie van de VVD in de stad Rotterdam. En omdat hij twee keer informateur is geweest kwamen er ook vragen naar zijn mening over de huidige kabinetsinformatie. Maar daar moest hij de aanwezigen teleurstellen: Hij wilde niets zeggen over de  lopende informatie. Een broedende kip moet je niet storen, hetgeen helaas wel regelmatig wordt gedaan door partijprominenten van alle partijen. Dat is niet verstandig.
Na het gebruikelijke tappen van het eerste biertje werd deze avond op passende wijze afgesloten.