Fractie in actie: december 2013

Klaar voor 2014

De laatste nieuwsbrief van 2013 vanuit de fractie. We staan aan de vooravond van het belangrijke verkiezingsjaar 2014. Als eerste staan de gemeenteraadsverkiezingen op het programma. Met een sterke lijst, onder leiding van het duo van Hemert en Sterk, zullen wij het Liberale geluid in Rijswijk verkondigen. Als VVD kunnen wij terugkijken op mooie resultaten. Zo worden onder andere de lokale lasten in Rijswijk verlaagd in 2014 op aandringen van de VVD. Zoals ik al eerder zei, het werk is nog niet af, en nu moeten we doorpakken om Rijswijk financieel gezond en aantrekkelijk te houden voor Burgers en Bedrijven. Rijswijk is een Internationale stad met een Dorps karakter. Het centrum van mogelijkheden in de toekomstige Metropoolregio waar het goed vertoeven is.

En dit is het bruggetje naar de Europese verkiezingen. In eerste instantie zult u zeggen dat de Europese verkiezingen niets met Rijswijk te maken hebben, maar niets is minder waar. Europa waar nodig, zo luidt de verkiezingsslogan van de VVD. En zo is het. Geen uitdijend Europa, geen overbodige regelgeving, minder Eurocommissarissen en geen groeiende bestuurslagen in Brussel en Straatsburg. (De kosten van Straatsburg kunnen we sowieso wegstrepen want dit is een overbodige locatie).

Ik hoor u denken, dit is een ver van mijn bed show. Wat heb ik als Rijswijkse burger hiermee te maken? Heel veel. Rijswijk is een Internationale vestigingsplaats voor veel bedrijven. Veel Rijswijkse burgers verdienen hun boterham bij één van de Internationale bedrijven. Daarnaast is Rijswijk buurgemeente van het Westland, en op een 15 km afstand van de 3-B-hoek, (Bleiswijk, Berkel, Bergschenhoek). In deze regio's bevindt zich het hart van de Nederlandse economie, de Land- en Tuinbouw sector.

Niet alleen productiewerk maar ook Sales, Marketing, Supply Chain, Management, Consultancy en vele andere functies worden hier door Rijswijkse burgers vervuld. En er is nog steeds een tekort aan goede mensen!

Deze sector is na Schiphol en de Rotterdamse Haven de 3de peiler van de Nederlandse economie.

Daarnaast zorgt de Land- en Tuinbouw sector ook nog eens voor 60% van het handelsoverschot, 10% van het BNP en 10% van de banen*.

Met deze feiten in ons achterhoofd moeten wij ons realiseren dan veel Rijswijkse burgers afhankelijk zijn van een klein maar krachtig Europees parlement. Teveel Europa betekent onder andere meer regelgeving voor bedrijven. Als bedrijven dan minder slagvaardig worden door maatregelen uit Brussel zullen ze minder mensen aannemen en zal de export indutten.

Margaret Thatcher zei het al, "it's the economie stupid!" Dit is weer een goed argument om VVD te stemmen voor de Europese verkiezingen.

Ik heb nu maar één sector belicht die voor veel Rijswijkse burgers belangrijk is maar dit geldt natuurlijk voor alle sectoren.

Zo ziet u, Rijswijk en Europa staan dichter bij elkaar dan u denkt.

Ik wens u fijne kerstdagen, een goede jaarwisseling en een Liberaal 2014.

Nicki de Haaij

Raadslid VVD Rijswijk