Na 16 jaar praten komt de definitieve beslissing in zicht...

Het was een bijzondere raadsvergadering op dinsdag 12 december, de laatste van het jaar. Met een stemming over het ontwerp Huis van de Stad en het zetten van een volgende stap in dit al 16 jaar lopende dossier. Het College kan na goedkeuring van de Raad met 19 voor en 8 tegen die volgende stap zetten op weg naar de aanbesteding en gunning van de opdracht. Ook de VVD fractie heeft voorgestemd en is blij dat dossier nu afronding nadert. De VVD heeft altijd gezegd en zal blijven zeggen dat de kosten van dit plan niet bij burgers en bedrijven terecht moeten komen. De VVD vergelijkt de kosten voor het huidige stadhuis in de komende 25 jaar met de kosten voor het Huis van de Stad in de komende 25 jaar. Die vergelijking geeft aan dat verhuizing naar een opgeknapt Huis van de Stad in die 25 jaar goedkoper is.

Zijn wij nu dan klaar? Nee! Het door sommige partijen gecreëerde go/nog moment van gisterenavond was vals. Er komen nog belangrijke momenten aan voor de Raad om definitief te beslissen. Het belangrijkste moment in dit dossier gaat straks komen als na de aanbesteding blijkt of een aannemer het voor de op dit moment vastgestelde bovengrens kan uitvoeren. Lukt dat niet en wordt de zogenaamde business case negatief, dan gaat de verhuizing alsnog niet door wat de VVD betreft. En om daar maar even duidelijk over te zijn, heeft de VVD gisterenavond gesteld dat indien de verhuizing niet doorgaat, het alternatief is de sloophamer door het markante oude stadhuis. Geen dromenland meer, geen nieuwe varianten meer, maar direct slopen. Het is nu reces tot einde januari. Namens de fractie wens ik u goede feestdagen en veel plezier bij een veilige jaarwisseling.