Fractie in Actie: september 2015

Het reces is voorbij, het politieke seizoen is weer begonnen. Traditie getrouw is de barbecue van de Rijswijkse VVD het startsein. De fractie is deze zomer hard aan het werk geweest en is op dit moment al vol op stoom. Onderwerpen die de komende tijd de agenda bepalen zijn: de vraag van het COA betreffende de opvang van asielzoekers, de nieuwe parkeernota die gaat gelden in de wijken Leeuwendaal, Cromvliet en de Bomenbuurt, en de ontwikkelingen met betrekking van de Oude Stadhuis locatie.

Het nieuwe seizoen begint met een nieuw, maar vertrouwd, gezicht. Ondergetekende zal eind september geïnstalleerd worden in de Raadsvergadering. Dit omdat Tineke Tangel vanwege de nasleep van een medische ingreep zich tijdelijk teruggetrokken heeft.

U kunt er vanuit gaan dat ik het Liberale geluid, net als in de vorige periode, zal uitdragen en waarnodig weer agenderend zijn.

A.s. donderdag 17 september 2015 is er een openbare bijeenkomst in het Stadhuis met betrekking tot de aanvraag van het COA voor huisvesting en opvang van asielzoekers in Rijswijk. De VVD Rijswijk zit hier als volgt in. De VVD is van mening dat vluchtelingen primair opgevangen zouden moeten worden in de regio waar zij vandaan komen. Landen als Bahrein, Qatar, Koeweit, Saudie Arabie moeten hun verantwoordelijkheid nemen inzake de vluchtelingen stroom. Echter nu deze mensen hier zijn, dient er een geschikte locatie gevonden te worden. Ook de VVD Rijswijk vindt dat er op een humanitaire manier met deze mensen omgegaan moet worden. Maar het kan niet zo zijn dat het COA voor onze gemeente besluit welke locatie er betrokken gaat worden.

In het forum van dinsdag 8 september 2015 heb ik ook aangegeven dat er geen concessies gedaan mogen worden aan de brandveiligheid en aan het handhavingsbeleid. Hier heeft de VVD ook een toezegging op gekregen.

Met Liberale groet,

Nicki de Haaij