Van de voorzitter: Actief lidmaatschap

‘Actief lidmaatschap’ betekende in mijn beleving dat je met folders in je hand en in een witte jas op de markt moest gaan staan. Leek me niks. En zo betaalde ik sinds 1995 contributie aan de VVD maar liet ik het daar verder bij. Tijdens een politiek café in Rijswijk waar ik eind 2012 toch ‘ns een keertje ging kijken werd mij geduldig uitgelegd door Udo Oelen, toen voorzitter van de afdeling, dat het anders zat.

Folders uitdelen op de markt kán, en het mag, van harte zelfs als je het leuk vindt. Maar ‘actief’ is beslist ruimer op te vatten en gaat over andere dingen dan dat. ‘Actief lid’ is iemand die aanhaakt op wat er gebeurt in een afdeling, die meedoet, die zo nu en dan eens komt kijken bij de activiteiten van de afdeling, kamercentrale, een training meepakt of een congres en zo langzaamaan vrienden opdoet onder de andere leden. Dat gaat vanzelf weet ik inmiddels uit ervaring. Zo’n afdeling gaat natuurlijk over veel meer dan alleen campagnevoeren: je leert elkaar steeds beter kennen, en waarderen.

Het blijkt leuk te zijn om op de markt te staan namens de VVD met een stapel folders en een witte jas aan. Praten met iedereen die dat wil over de teleurstellingen, problemen, oplossingen, verwachtingen, kansen, noodzaken, alles dat maar denkbaar is dat de Nederlandse overheid moet aanpakken, over waarom dat wel en soms ook niet lukt. En natuurlijk praten over wat de VVD daar in dacht te gaan doen dan. Ontdekken dat sommige mensen echt geen zin hebben in die VVD en ook dat is prima. En van mensen complimenten krijgen voor het werk dat de VVD doet en meer specifiek, de Rijswijkse VVD’ers die als wethouder en als gemeenteraadslid voor iedereen in Rijswijk aan het werk zijn.

Het lijkt alsof politiek verzuurd is geraakt, alsof we vergeten hoe leuk het is om samen voor de samenleving te zorgen, alsof we vergeten wat we gemeen hebben met elkaar. Actief lidmaatschap is in essentie plezier hebben met gelijkgestemden, tijd doorbrengen met elkaar en vrij en ongeremd van gedachten wisselen. Ik zie trouwens dat plezier net zo bij andere partijen als we dan naast elkaar staan campagne te voeren op die markt. Wat ik met iedere SP’er, GroenLinkser, CDA’er, PvdA’er en mensen van iedere andere politieke denominatie gemeen heb, is dat ik de problemen waar we ons allemaal over buigen net zo belangrijk vind als zij. In de kern voelen wij allemaal diezelfde betrokkenheid.

De strekking is dat je niet moet wachten met je aansluiten en meedoen. Als je politiek geïnteresseerd bent, als wat er gebeurt in Rijswijk of waar je maar woont jou aangaat en je raakt en er dingen gebeuren waar jij op zaterdagavond aan de bar een mening over hebt, uit die mening dan ook graag eens doordeweeks op een politiek café, kijk eens wat er van die mening terug te vinden is in het debat in de gemeenteraad, onderzoek eens met wat gelijkgestemden of wat je zegt klopt en of je iets kunt verzinnen voor een aanpak. Met andere woorden: doe mee. Ja liefst met ons natuurlijk, maar als dat niet voor je werkt is iedere andere partij eigenlijk ook goed.

Met vriendelijke groet,

René Siccama Hiemstra,