Motie OZB en afvalstoffenheffing niet verder verhogen

Coalitie stemt tegen onze motie

'De Rijswijkse burger kan alvast zelf gaan sparen voor de volgende lastenverzwaringen van dit college'

Onze motie riep het college op om de OZB en de afvalstoffenheffing in 2022 niet verder te laten stijgen dan het inflatiepercentage. De coalitie, GroenLinks en de PvdA hebben ervoor gekozen om deze motie te negeren en stemde tegen.

Ondanks de mooie woorden van het college dat het financieel zo goed gaat laat de realiteit iets anders zien. De tekorten lopen hoog op en ook voor 2022 is het de verwachting dat er grote tekorten zullen blijven. Dat de coalitie onze motie heeft weggestemd voorspelt niets goeds. De Rijswijkse burger kan helaas alvast gaan sparen om de fouten van dit college ook in 2022 te financieren.

De inwoners zijn geen melkkoe voor de foute keuzes van dit college. De VVD Rijswijk zal zich blijven inzetten voor lage lasten voor onze inwoners en ondernemers!

De motie was mede ingediend door Rijswijks Belang en Onafhankelijk Rijswijk. Lees hier de tekst van onze motie:

Genoeg is genoeg: Afvalstoffenheffing en OZB beperken tot inflatiepercentage

De gemeenteraad van Rijswijk in openbare vergadering bijeen op 6 juli 2021, gehoord de beraadslaging;

constaterende, dat

- de financiële positie van de gemeente Rijswijk niet op orde is;

overwegende, dat

- burgers en bedrijven niet de rekening gepresenteerd moeten krijgen voor de tekorten van de gemeente Rijswijk in de afgelopen jaren;

verzoekt het college van B&W van de gemeente Rijswijk om

- in de begroting voor 2022 de verhoging van de afvalstoffenheffing en de OZB, te beperken tot maximaal het inflatiepercentage;

en gaat over tot de orde van de dag.