Waar vervoer van A naar B vlot gaat
We zijn voortdurend onderweg. We gaan naar ons
werk, bij vrienden en familie op bezoek, of wandelen een rondje in onze buurt
om de hond uit te laten. Hoe we ons ook verplaatsen: het is fijn om zonder al
te veel gedoe van A naar B te komen. Dat de doorstroming goed is, je niet in de
file staat om de stad uit te komen en je te laat bent bij je afspraak. Het is
bovenal belangrijk dat verkeersituaties veilig zijn voor voetganger, fiets en
auto.
- De Beatrixlaan willen we zo snel mogelijk ondertunnelen om de
verkeersstromen vanuit en naar Den Haag West op te vangen. Dit is nodig voor de
doorstroming, een betere luchtkwaliteit en leefklimaat in de omgeving.
- De verbreding van de A4 geeft zo min mogelijk hinder voor
Rijswijkers. Geluidschermen en stil asfalt zorgen hiervoor. Maatregelen worden
genomen om verkeer van de A4 voldoende snel af te wikkelen en extra filevorming
in Rijswijk te voorkomen.
- De ecoducten over de A4 zijn weggegooid geld en leiden ertoe
dat Rijswijk-Buiten slecht bereikbaar is. Dit plan gaat indien mogelijk van
tafel. Het Van Rhijnviaduct blijft
beschikbaar voor bestemmingsverkeer.
- Het gebruik van de Rotterdamse baan moet worden gestimuleerd
om de Haagweg te ontlasten. Als maatregelen nodig
zijn op de Haagweg om verkeer meer via de Victory Boogie Woogietunnel te
leiden, nemen we die. De toename van verkeersstromen door de bouwontwikkeling
van de Binckhorst in de gemeente Den Haag zal zoveel mogelijk via deze tunnel
worden afgewikkeld.
- In regionaal verband werken we samen aan het oplossen van
mobiliteitsvraagstukken. Het verleggen van het traject van tramlijn 1 vanuit de
Binckhorst via de Geestbrugweg naar Delft is vanuit dit perspectief ongewenst.
Dit heeft grote gevolgen voor de bewoners, de doorstroming en de
verkeersveiligheid. Aanpassingen van het kruispunt Herenstraat en Haagweg zijn
noodzakelijk als de metropoolregio Rotterdam-Den Haag het verleggen van de
tramlijn onverhoopt doorzet.
- Verkeersveiligheid heeft
onze prioriteit. We richten onze straten en wijken, in het bijzonder in de
buurt van scholen en sportclubs, veilig in. Dat doen we in samenwerking met
politiediensten, ouders en buurtbewoners. Met de verstedelijking van Rijswijk
en de mobiliteitsvraagstukken waar de stad mee te maken heeft, moet dit scherp
in de gaten worden gehouden.
- In veel plekken in de stad is het lastig om dichtbij huis te
parkeren. Door te kijken naar een juiste balans tussen woongenot en groen,
kijken wij hoe we voldoende parkeergelegenheid kunnen realiseren. Een auto is
tenslotte vaak geen keuze, maar hoognodig om op werk te komen of te kunnen
mantelzorgen. Daarom zijn we tegen een
verhoging van de belasting voor een tweede parkeervergunning.
- Of het nu met een gewone fiets, een elektrische fiets of een
ander vervoersmiddel is: onze inwoners kunnen zich prettig en veilig door
Rijswijk bewegen. Dit vraagt om fietspaden en wegen die worden ingericht op de
toekomst, waarbij veiligheid en doorstroming centraal staan. Er komen voldoende
mogelijkheden om elektrische auto’s en e-bikes op te laden. Thuis, in de wijk
of bij snellaadstations. Bij ov-knooppunten, zoals het NS-station en ook bij de
diverse winkelcentra plaatsen we voldoende stallingen.
- Veel mensen vinden het fijn om hun auto dicht bij huis op te
laden. Ook als je in een appartement of bovenwoning woont wil je dat je daar
gewoon voor kunt kiezen. Bedrijven, inwoners en VvE's worden daarom actief
geattendeerd op bestaande regelingen/subsidies om hierover advies te
krijgen.
- De VVD Rijswijk is voorstander om de ingang van het
NS-station bij de bibliotheek en Plaspoelpolder als hoofdingang te zien. De
inspanningen om een station in Rijswijk-Buiten te krijgen, zetten we
onverminderd door. Daarnaast is dit een aantrekkelijk gebied om
uitgaansvoorzieningen voor jongeren te realiseren.
- Het is belangrijk dat het openbaar vervoer van goede
kwaliteit is, met een goede verbinding tussen stad en regio. Daarin zien we de
voordelen van innovatieve en kostenefficiënte vormen
van openbaar vervoer, zoals kleinschalig vervoer (taxibusjes), snelbussen, mobility
as a service en deelscooters. Bij aanbestedingen houden we daarom altijd
ruimte in de afspraken voor nieuwere, betere en goedkopere alternatieven. Bij
het realiseren van nieuwe wijken wordt er vanaf het begin af aan voorzien in
goede openbaar vervoervoorzieningen.
- Aanbieders van deelmobiliteit zoals fietsen, scooters of
auto's krijgen de ruimte. Deze initiatieven dragen bij om de stad duurzaam en
leefbaar te houden. Overlast van rondslingerende fietsen of scooters wordt in
overleg met de aanbieders aangepakt en opgelost. Handhaving speelt daarbij een
cruciale rol. Op de plekken waar de overlast groot is, kijken we of aangewezen
stallingsplaatsen een oplossing kunnen zijn.
- Het openbaar vervoer en voorzieningen, zoals de belbus en
regiotaxi, zijn goed toegankelijk. Stations zijn aangepast zodat mensen met een
beperking ook kunnen instappen. Wij willen een goede OV-verbinding vanuit de
Plaspoelpolder, via Rijswijk-Buiten naar Delft en The Hague/Rotterdam
airport.
- Er komen goede voorzieningen voor de taxistandplaatsen bij
het station. Taxi’s krijgen toestemming om bij het station en in de
Plaspoelpolder op de trambaan te rijden.
- De opbrengsten van parkeervergunningen en betaald parkeren
worden gebruikt voor een goede bereikbaarheid van de stad. Niet om andere
kostenposten of tegenvallers te dekken. De hoogte van de parkeerreserve is
gekoppeld aan het tarief voor een parkeervergunning voor inwoners.
- We helpen winkeliers door duidelijke afspraken te maken over
parkeerbeleid. Het eerste uur blijft gratis parkeren in winkelgebieden. We
kijken- als de parkeerreserve dit toelaat- of ook buiten winkelgebieden het
eerste uur gratis parkeren kan worden ingevoerd.
- Alleen in gebieden waar parkeerproblemen zijn, kan betaald parkeren
worden ingevoerd als blijkt dat dit een goede oplossing is voor deze problemen.
- Tijdens de spits hebben auto- en fietswegen voorrang op
vaarwegen. De VVD Rijswijk wil dat de Hoornbrug, de Geestbrug en de Oversteek
op die momenten voor vaarverkeer dicht blijven.
- De gemeente communiceert
tijdig en duidelijk naar inwoners over onderhoud aan wegen en wegafsluitingen.
Daarbij geldt dat we onderhoud zoveel mogelijk in één keer
proberen te doen, om overlast te beperken. Een alternatieve route moet duidelijk
zijn om ‘zoekverkeer’ tegen te gaan.
- Verkeerslichten zijn zo ingesteld dat verkeer vlot en snel doorstroomt.