Kaderdebat 2024: bestuurlijke verantwoordelijkheid bij grote financiële uitdagingen

9 juli was het zogenoemde Kaderdebat in de gemeenteraad van Rijswijk. Dan gaan de gemeenteraad en het college met elkaar in gesprek over de begroting van Rijswijk.

Rijswijk heeft net als meer dan 200 gemeenten in Nederland financiële problemen. Dit heeft verschillende redenen. Zo gaat er minder geld vanuit de Rijksoverheid naar gemeenten, nemen de kosten in de jeugdzorg toe en moeten gemeenten veel landelijke taken uitvoeren zonder dat hier voldoende geld tegenover staat. Het college moet maatregelen nemen om Rijswijk ook in de toekomst financieel gezond te houden en stelt daarom bezuinigingen en enkele lastenverhogingen voor die in heel Rijswijk gevoeld zullen worden.

Tekorten doorschuiven naar de toekomst is geen optie. Het gemeentebestuur moet verantwoordelijkheid nemen om te zorgen dat deze problemen worden opgelost. De Rijswijkse VVD roept alle andere partijen in de gemeenteraad op om die verantwoordelijkheid te nemen en niet enkel te gaan roepen vanaf de zijlijn.

De Rijswijkse VVD blijft inzetten op lage lasten voor onze inwoners en ondernemers, het blijven investeren in de toekomst van Rijswijk door onder andere het bouwen van woningen, het stimuleren van de werkgelegenheid en het snel op orde krijgen van de financiën.

In het debat heeft de Rijswijkse VVD enkele belangrijke punten binnengehaald.

- De wethouder Financiën heeft toegezegd zich hard in te zetten om ervoor te zorgen dat in de begrotingen voor de komende jaren niet meer geld uit wordt gegeven dan er binnen komt. Dit is belangrijk, want zo schuiven we geen tekorten door naar de toekomst.

- De burgemeester heeft aangegeven dat kritisch zal worden gekeken naar de inhuur van werknemers van buiten het stadhuis, zogenoemde externe inhuur. Dit kost op dit moment veel geld en de Rijswijkse VVD wil dat dit minder wordt.

- We krijgen dankzij een motie van de Rijswijkse VVD beter inzicht in welke wegen wanneer en voor hoeveel geld opnieuw ingericht moeten worden. Zo kunnen beter keuzes worden gemaakt welke wegen prioriteit hebben om bijvoorbeeld verkeersveiliger in te richten.

De Rijswijkse VVD heeft tot slot voorgesteld om op dit moment niet meer geld vrij te maken voor een loopbrug over de Prinses Beatrixlaan. Het bedrag hiervoor gaat nu al richting de €4 miljoen. Het is wat de Rijswijkse VVD betreft op dit moment onbegrijpelijk om dit uit te geven aan een brug waar nog geen ontwerp voor is en waarvan het onduidelijk is hoeveel er gebruik van gemaakt zal worden. En dit terwijl in Rijswijk veel wegen zijn waaraan dit geld beter besteed kan worden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Helaas was een meerderheid van de gemeenteraad het hierover niet met ons eens.