De column van Coen (2)

Op woensdag 14 februari ging de Rijswijkse Stemwijzer live. De Stemwijzer is een hulpmiddel voor de kiezers bij het bepalen van hun keus bij de verkiezingen aan de hand van 30 stellingen met actuele partijpolitieke, inhoudelijke standpunten. De Stemwijzer werd in 1989 voor het eerst gepubliceerd op een diskette en in 1998 kwam de internetversie. In 2002 maakten 2 miljoen mensen gebruik van de stemwijzer en dat aantal liep in 2017 op naar 6,8 miljoen gebruikers.

Hoe wordt die Stemwijzer gemaakt? De maker ProDemos stelt aan de hand van informatie in de verkiezingsprogramma’s en publicaties in de media de thema’s en onderwerpen op, die een goed beeld zouden moeten geven over de discussie in de gemeente. Tijdens een bijeenkomst op het Stadhuis worden die thema’s gepresenteerd aan alle deelnemende partijen en krijgen de partijen de gelegenheid om daarop te reageren en eventueel onderwerpen toe te voegen. Vervolgens maakt ProDemos 60 stellingen en moeten alle partijen daarop reageren. Vervolgens maakt ProDemos de uiteindelijke keuze van 30 stellingen en moeten partijen hun toelichting op het door hen gekozen antwoord inleveren. Er volgt een laatste redactionele ronde en de stemwijzer kan live gaan.

Een heel lang en intensief proces, maar desondanks heel eenvoudig. Helaas is dat niet waar. Ik maak nu voor de tweede keer dit proces mee en het geeft iedere keer weer een hoop gedoe. Partijen hebben moeite met de keuze van de stellingen, vinden de stellingen niet goed geformuleerd of voor meerdere uitleg vatbaar. Of de stelling vraagt de mening over een idee zonder aan te geven hoeveel dat gaat kosten. Als voorbeeld de stelling: Rijswijk moet de hondenbelasting afschaffen. Natuurlijk zal iedereen denken goed plan, maar hoe de gemeente die 150.000 euro minder inkomsten moet opvangen staat er niet bij!

Maar dit jaar waren er nog twee andere punten van kritiek. Een aantal partijen was nog niet klaar met hun programma en konden zo op het laatst hun programma nog aanpassen aan de stellingen. En dit jaar was er een partij die alle stellingen op een facebookpagina hadden geplaatst met de vraag om commentaar op de stellingen. Deze uitgebreide raadpleging aan de burgers is in strijd met de afspraken met de makers van de Stemwijzer. Kortom gedoe. Is de Stemwijzer nog wel betrouwbaar te noemen? Als men die overtuiging niet heeft, zou je als partij eigenlijk niet mee moeten doen. Dat is natuurlijk geen optie: of allemaal mee doen of geen Stemwijzer is de keus. De Rijswijkse partijen hebben, ondanks hun zwaarwegende bezwaren, besloten de Stemwijzer te laten publiceren. Dit in het belang van Rijswijk en de kiezers. Maar of er ooit nog een volgende keer komt, is voor mij zeer de vraag.