Cultuurdebat in Rijswijkse Schouwburg

De vier grote culturele instellingen en de stichting Welzijn Rijswijk organiseerden een cultuur en maatschappelijk debat aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen. In de goed gevulde zaal van de schouwburg werd er gediscussieerd over 4 stellingen, maar de deskundige, scherpe en vriendelijke discussieleider Ferry Mingelen liet gelukkig toe dat er ook onderwerpen buiten de stelling besproken konden worden.

VVD lijsttrekker Coen Sleddering kon  de punten uit het VVD programma goed naar voren brengen. Op de stelling dat cultuurbeleid helpt de criminaliteit te bestrijden zei hij duidelijk dat hij culturele en maatschappelijke activiteiten natuurlijk prima zeker voor de jeugd om kennis te maken met cultuur, maar dat dit criminaliteit bestrijdt is onzin. Daarvoor heeft Rijswijk wijkagenten en handhaving nodig. Als het allebei kan ook goed, maar bij beperkte financiële middelen dan kiest de VVD voor meer wijkagenten.

Op de stelling dat buurten een eigen budget moeten krijgen voor culturele en maatschappelijke activiteiten stelde de VVD dat dit geen goed idee is. Als bewoners of wijkverenigingen plannen hebben om iets te doen in de wijk of buurt dan moet de gemeente dat faciliteren en financieel ondersteunen, maar het blijft wel de verantwoordelijkheid van de gekozen volksvertegenwoordigers in de Gemeenteraad. Bovendien zal men altijd proberen zo’n wijkbudget op te maken, ook als het niet echt nodig is. In het algemeen stelde de VVD lijstrekker dat de raadsleden te weinig zicht hebben op de resultaten van de gesubsidieerde instellingen. Het subsidieregister geeft wel aan welke clubs er subsidie krijgen, maar geeft niet aan wat zij willen doen en welke resultaten zijn gehaald. In de volgende raadsperiode wil de VVD daar meer openheid naar de gemeenteraad zien. Zeker de grote  instellingen als Schouwburg, Trias, Museum, bibliotheek en stichting Welzijn zouden zich minstens 1x per jaar moeten presenteren in de gemeenteraad.

Uiteraard kwam ook de verhuizing naar  over het oude stadhuis aan de orde. De VVD lijsttrekker herhaalde nog maar eens het standpunt dat die verhuizing prima is, als het de Rijswijkse belastingbetaler geen extra geld gaat kosten. Blijkt straks bij de offertes van de aannemers dat het allemaal veel duurder wordt dan gepland, dan gaat de verhuizing niet door en moet het oude stadhuis gesloopt worden. Het argument van sommige politici dat het hebben van een huis van de stad een bescherming zal zijn tegen een annexatie door bv Den Haag is natuurlijk onzin.

“Die annexatie is nu niet aan de orde en het ja of nee hebben van een Huis van de Stad is absoluut geen argument in een te voeren discussie. Het gaat dan vooral over hoe financieel gezond en sterk de gemeente is” ,aldus lijstrekker Coen Sleddering