Udo aan het woord tijdens het Leeuwendaal-debat

De wijkvereniging  organiseerde op 14 maart het traditionele Leeuwendaal verkiezingsdebat. Vertegenwoordigers van alle 12 partijen mochten voor een volle zaal belangstellenden hun standpunten vertolken over een aantal onderwerpen die de leefbaarheid van de wijk, en eigenlijk ook van veel andere wijken, betreft. Namens de VVD heb ik aangegeven dat leefbaarheid begint bij jezelf met als voorbeelden: geen huftergedrag in het verkeer, je afval in de bakken gooien en niet er naast en wel de poep van je hond opruimen. Maar dat er ook op die vlakken een belangrijke rol voor de gemeente is: door te handhaven op ongewenst en illegaal gedrag. En dat ook zichtbaar te doen. Dat werkt namelijk ook preventief, ook tegen andere vormen ongewenst of crimineel gedrag.
Ik ben daarnaast specifiek ingegaan op mantelzorg. Ik heb verwoord dat, nu we met zijn allen ouder worden en langer thuis wonen, het goed is als er mensen in je omgeving zijn die dat mede mogelijk maken. Die mantelzorger moeten we ook koesteren en waarderen. Maar we moeten ze ook beschermen, want uiteindelijk moeten ze niet taken krijgen die bij professionele zorgverleners behoren te liggen. En als daar, zoals door een vraagsteller uit de zaal werd gezegd, een probleem ligt omdat er onvoldoende professionele krachten zijn, moet de overheid ervoor zorgen dat dit probleem wordt opgelost en niet wordt afgewend op goedwillende vrijwilligers. Dat is ook de VVD: verantwoordelijkheid daar beleggen waar die hoort.