De column van Coen (12): (Gemeente)Raad en daad

Gisterenavond vond de eerste “gewone” raadsvergadering plaats na de verkiezingen. De vorige vergaderingen stonden meer of minder in het teken van de coalitieonderhandelingen en het gesloten akkoord.

Veel nieuwe gezichten in de Raad en de vraag is dan terecht: zou er iets veranderen in de Rijswijkse gemeenteraad?

De eerste aanwijzingen zijn niet hoopgevend. De partijen in de Raad waren langdurig aan het woord en meestal herhaalden zij hun inbreng in de eerder gehouden forumvergadering. Dat is nog steeds een weinig efficiënte manier van vergaderen.

En ook in deze Raad werd weer veel gedaan voor de bühne. Prachtige woorden in amendementen. En ook beloften doen, waarvan men weet dat ze niet waargemaakt kunnen worden. Maar ja, zo kun je aan de achterban laten zien dat je goed je best doet.

Een voorbeeld. De DSW in Rijswijk staat aan de vooravond van een grote reorganisatie en dat is hard nodig want er wordt veel geld verloren bij deze organisatie. Het huidige DSW gaat afgebouwd worden en er komt een nieuw bedrijf opgericht door een aantal gemeenten in Zoetermeer. Tot het moment dat het zover is, moeten er drastische maatregelen genomen worden om het bedrijfsresultaat te verbeteren door een kosten reductie. Als partijen GroenLinks, CDA, D66 en PvdA dan in een amendement stellen dat het uitgangspunt moet zijn dat de medewerkers van de DSW geen hinder mogen ondervinden bij deze reorganisatie, dan geef je die medewerkers valse hoop. Een dergelijke grote reorganisatie zal altijd en overal merkbare gevolgen hebben voor de medewerkers. De VVD Rijswijk houdt niet van dit soort amendementen die niet eerlijk zijn tegenover de betrokken medewerkers en de fractie heeft dan ook tegengestemd. En zo stonden er nog een paar amendementen op de agenda. Weinig nieuws onder de zon dus.

Wat wellicht wel nieuw was, is dat de coalitiepartijen volop amendementen steunden van de oppositie en zelfs initiatieven namen voor amendementen als coalitiepartij samen met een oppositiepartij. Het dualisme ten top! Als dit de gebruikelijke gang van zaken wordt bij de raadsvergaderingen dan belooft dat veel spektakel de komende jaren. En als dat het stadsbestuur ten goede komt prima, maar als het om profileringsdrang en logo-fetisjisme van die partijen gaat, is de VVD Rijswijk daar minder enthousiast over.