Een nieuw hockeyveld voor Rijswijk!

Een nieuwe hockeyveld voor Rijswijk!

'Realisme en de kosten in het oog houden.'

Dinsdag 2 februari tijdens de vergadering in de Rijswijkse gemeenteraad bleek duidelijk dat het huidige college feitelijk uitgeregeerd is. Het voorstel van het college voor een herstructurering van het sportpark Elsenburg, het park van de Rijswijkse Hockeyclub en wielervereniging De Spartaan, kon niet rekenen op steun van coalitiepartijen CDA en Gemeentebelangen. Verzet van beide wethouders van die partijen in het college heeft niet mogen baten.

Vooral de positie van de wethouder financiën van GBR is daarbij opmerkelijk. Bij een verdeelde opstelling van het college is het verstandiger om geen voorstel naar de raad te sturen, zeker als er ook nog eens een ongedekte cheque in het voorstel zit verborgen namelijk eentje voor de realisatie van een multifunctioneel clubhuis annex buurthuis voor Rijswijk Buiten. Rijswijk Buiten ligt alleen aan de andere kant van het spoor.

De schatkistbewaarder van Rijswijk had hier aan de noodrem moeten trekken. Ook het CDA van wethouder Besteman had echter het op deze wijze omgaan met de financiële middelen van de gemeente moeten stoppen. Juist deze wethouder wordt getroffen door vele bezuinigingen in haar portefeuille voor bijv. cultuur en overige subsidies. Zij voert die bezuinigingen, uiteraard met tegenzin, gewoon uit zoals het hoort. Heel verstandig en alle lof! Het moet voor haar pijnlijk zijn dat een collega wethouder bakken met, vaak ongedekt, geld uitgeeft aan een gezamenlijk clubhuis, een parkeergarage bij het Huis van de Stad en Ecoducten over de A4. Toevallig allemaal plannen van dezelfde wethouder. De CDA-woordvoerder in de raad sprak onlangs in de forumvergadering dan ook over de man van 50 miljoen. Helaas bleef het bij deze constatering.

Coalitiepartij BvR vond het geen probleem dat de exploitatie van het clubhuis een tekort zou hebben en dat de gemeente dat gat wel zou dichten. Natuurlijk er is immers toch geld genoeg in Rijswijk? Het zou grappig zijn als het niet zo triest was. Volgens de VVD Rijswijk is het niet aan de gemeente om bij te dragen aan de exploitatie van een clubhuis. Dat is een zaak van de vereniging(en) of een door die vereniging(en) ingeschakelde commerciële exploitant. Het aanhalen van het succes van de exploitatie van het clubhuis op Vredenburg door BvR is een gotspe. Die voorziening is niet rendabel zonder bijdrage van de gemeente. Het doorschuiven van kosten naar andere colleges is een zwaktebod en een spelletje waar de VVD Rijswijk niet aan meedoet.

Na een lange discussie werd het besluit van een gedeelte van het college door de raad aangenomen met de steun van oppositiepartijen GroenLinks en PvdA. Sommigen noemen dat dualisme, anderen noemen dat gebrek aan eenheid binnen college en coalitie. De VVD Rijswijk houdt het op het laatste en concludeert dat dit college de rit nog op ongezellige wijze een jaar gaat uitzitten met de geldkraan wijd open.

Lees hier de inbreng van de VVD tijdens dit debat

Inbreng VVD Rijswijk raadsbesluit herinrichting sportpark Elsenburg

Op de agenda vanavond staat het voorstel van het college, althans een deel van het College, voor de herstructurering van het sportpark Elsenburg. Een ambitieus plan waarmee heel veel geld is gemoeid, geld dat de gemeente Rijswijk niet in overvloed heeft. Het plan is een soort onbetaalbare Olympische droom van de wethouder Sport, inclusief inhuizing van de fietscross FCC Rijswijk en een ongedekte investering voor een gezamenlijk clubhuis dat tevens moet dienen als multifunctioneel buurtcentrum voor Rijswijk Buiten dat aan de andere kant van het spoor ligt. De VVD Rijswijk vindt dit een onbetaalbaar, onverantwoordelijk en onzalig plan. De VVD Rijswijk is van mening dat Rijswijk weer even met beide benen op de grond moet gaan staan en moet terugkeren naar de basisvraag waarmee het allemaal begonnen is: hoe zorgen we voor het in orde brengen en het uitbreiden van de hockeyfaciliteiten in Rijswijk?

Dat was ook de strekking van onze motie uit juli 2020: knap veld 3 op en leg een vierde veld aan. Laten we terugkeren naar die vraag! De plannen met de fietscross en het gezamenlijk clubhuis kunnen we doorstrepen: knap veld 3 op en leg een vierde veld aan. In de gepresenteerde opties van de wethouder voldoen de opties 2 en 12 aan deze opdracht. Daarmee komen wij als gemeente ook de toezegging uit 2012 na aan de hockeyclub om een vierde veld aan te leggen om de mooie groei van het aantal leden op te vangen zodra de TNO-veiligheidscontour zou zijn opgeheven, hetgeen afgelopen 1 januari is gebeurd. Zo komt er snel een einde aan de wachtlijst voor nieuwe leden bij RHC.

Zowel RHC als de Spartaan blijven zelf verantwoordelijk voor het bezit, onderhoud en de exploitatie van hun beide clubhuizen. Zo hoort het ook in de visie van de VVD Rijswijk: de gemeente zorgt voor de infrastructuur, dus de baan en de velden, en de clubs zorgen voor hun clubhuizen. Het door de wethouder gepresenteerde gezamenlijke clubhuis/buurthuis is tot mislukken gedoemd:

• Het gezamenlijk exploiteren van een clubhuis door de drie verenigingen gaat niet werken door verschillen in cultuur en in de financiële positie en slagkracht tussen de verenigingen.
  • De functie als buurthuis voor Rijswijk Buiten gaat niet werken omdat het excentrisch in die wijk ligt met een spoorbaan ertussen.
  • De door de wethouder genoemde toename van het aantal woningen in Pasgeld waardoor het sportpark midden in Rijswijk Buiten komt te liggen is een gezocht argument. Des te meer opvallend omdat zijn eigen partij eigenlijk helemaal niet wil bouwen in Pasgeld en ook coalitiegenoot D66 heeft aangegeven zeer terughoudend te willen zijn met woningbouw in Pasgeld.
  • Voor dekking van de exploitatiekosten wordt er gedroomd van vestiging van organisaties in het clubhuis. Harde toezeggingen en zekerheden zijn er niet. Kortom een evenzeer onverantwoorde investering.

Om recht te doen aan de basisvraag over het vierde hockeyveld dient de VVD Rijswijk een amendement in samen met de fracties van RijswijksBelang en OR. De strekking van het amendement is het opknappen van veld 3 en het aanleggen van veld 4. De plannen voor een gezamenlijk clubhuis worden geschrapt.

De VVD Rijswijk heeft een voorkeur voor het uitvoeren van optie 12. Dit zorgt voor een logische indeling van de hockeyaccommodatie en er hoeven geen extra bruggen en kooibescherming ronde de velden te worden aangelegd. Volgens de cijfers van RHC is deze optie de goedkoopste en dus een budgetvariant.

Optie 2 is echter second best, vandaar dat wij het bedrag voor deze optie hebben opgenomen in het amendement. Als het goedkoper en beter kan zoals in optie 12, dan graag.

Coen Sleddering
csleddering@rijswijk.nl