Kwijtschelding toeristenbelasting voor onze hardwerkende ondernemers

Geacht college,

De fractie van de VVD Rijswijk heeft kennisgenomen van de inhoud van uw brief van 23 februari 2021 gericht aan het Rijswijks Hotelcollectief inzake o.a. de kwijtschelding toeristenbelasting. De reactie van het college op het verzoek van deze belangrijke sector is negatief. Het lijkt erop dat u alleen met woorden en niet met daden de economie van Rijswijk steunt. Daarom heeft de VVD Rijswijk de volgende vragen:

1. Is het college, of beter gezegd, is de wethouder financiƫn Keus en wethouder economie Van der Laar het met de VVD Rijswijk eens dat er alles aan gedaan moet worden wat mogelijk is om ondernemers in het algemeen en hoteliers in het bijzonder te steunen in deze moeilijke tijden?

2. Waarom stelt de gemeente Rijswijk, met terugwerkende kracht tot en met 2020, het percentage toeristenbelasting niet op 0%, of het symbolische 0,1% als dat noodzakelijk is, zoals veel gemeenten in Nederland wel doen?

3. Bent u het met de VVD Rijswijk eens dat uw antwoord op het verzoek erg formeel is en weinig empathie toont richting de ondernemers?

4. Waarom duurt het beantwoorden van het verzoek van deze ondernemers zo lang, zeker gelet op de zeer moeilijke financiĆ«le positie van de ondernemers? Het verzoek is u gezonden op 2 december 2020. Uw antwoord is opgesteld op 23 februari 2021 en op 1 maart 2021 verzonden. Vind u een antwoordtermijn van 3 maanden verdedigbaar, zeker gelet op de urgentie van het verzoek?

5. Zijn de wethouders Keus en Van der Laar bereid om op zeer korte termijn weer in gesprek te gaan met het Rijswijks Hotel Collectief om terug te komen op de inhoud van de verstuurde brief en met daden en niet alleen woorden deze bedrijven in Rijswijk te ondersteunen, zoals ook elders in Nederland is gebeurd?

Namens de fractie van de VVD Rijswijk,

Coen Sleddering