VVD Rijswijk vraagt spoeddebat aan over positie Rijswijk in de regio

Extra raadsvergadering op verzoek VVD Rijswijk, OR en RB

VVD Rijswijk wil extra raadsvergadering over de Geestbrugweg/Binckhorstlaan, Prinses Beatrixlaan en de besteding van de Eneco-gelden.

Op verzoek van de fractie van de VVD Rijswijk vindt er een extra raadsvergadering plaats op donderdag 18 maart. Aanleiding voor dit verzoek is een interview met wethouder Verkeer en Vervoer Lugthart in de Telegraaf van dinsdag 16 maart. Het verzoek wordt ondersteund door fracties van RijswijksBelang en Onafhankelijk Rijswijk.

 

De Prinses Beatrixlaan: wat moeten we ermee? Iedereen stelt die vraag. Te druk, te smal, te veel stoplichten. Het antwoord: een tunnel! Alleen dat kost heel veel geld en het Rijk, de provincie, de MRDH en met name de gemeente Den Haag willen er niet aan meebetalen. Terwijl het toch vooral een mobiliteitsprobleem van Den Haag is. Er wordt veel gebouwd in Den Haag en al die bewoners willen met de auto via Rijswijk naar o.a. de A4, de A12 en de A13. 'Rijswijk lost u het even op.' Nee zo gaat dat niet. Het is een mobiliteitsprobleem ook en vooral van de regio en we moeten dat samen oplossen. De verrassende opmerking van wethouder Ligthart in de Telegraaf is dat Rijswijk tientallen miljoenen euro's zelf wil betalen aan die tunnel. Het geld komt uit de opbrengst van de verkoop van de Eneco-aandelen. Jammer dat wij net in de Rijswijkse gemeenteraad hebben besloten dat het gebruik van die gelden niet zo maar kan worden aangewend door het college van B&W, maar door de gemeenteraad en dat zelfs enkel, op aangenomen verzoek van de VVD Rijswijk, met een 2/3 meerderheid. Dus deze opmerking van de wethouder in de Telegraaf gaat in tegen de afspraak met de gemeenteraad.

 

De Geestbrugweg: De gemeente Den haag gaat enorme hoeveelheden huizen in het Binckhorst gebied bouwen. Rond de 25000 woningen. Die mensen hebben ook allemaal behoefte aan goed vervoer. Den haag en Leidschendam-Voorburg hebben besloten dat er een tram moet komen van Den Haag Centraal Station naar Voorburg station. En om het netwerk te verfijnen gaat HTM lijn 1 uit Delft via de Geestbrugweg rijden naar de Binckhorst. Over deze plannen wordt een heel participatietraject uitgerold met bewoners uit Den haag, Voorburg en Rijswijk. Jammer dat wethouder Lugthart daar niets van wist en door de fractie van de VVD Rijswijk samen met RijswijksBelang op deze participatie moest worden gewezen. Bewoners aan de Geestbrugweg kregen een brief van de betrokken gemeenten, behalve van Rijswijk zelf. Daarmee zag je dat de gemeente Rijswijk niet betrokken was, en is, bij deze plannen. Dat is geen behoorlijk bestuur door het college van Rijswijk. Den Haag en de MRDH zeggen doodleuk: we verleggen even een tramlijntje. Men realiseert zich niet dat de Geestbrugweg niet geschikt is om meer verkeer en bredere trams te huisvesten vanwege het nu al aanwezige ruimtegebrek, geluidsoverlast en luchtkwaliteit. Om nog maar te zwijgen over de impact van afslaande trams op het kruispunt Haagweg/Herenstraat. Overleg daarover met Rijswijk heeft niet plaatsgevonden en dat accepteert de VVD Rijswijk niet.

En wat zegt  de wethouder van Rijswijk: Als Den Haag de tram over de Geestbrugweg wil, dan alleen als Den Haag mee gaat betalen met de tunnel onder de Beatrixlaan. De VVD Rijswijk snapt dat je kunt onderhandelen met elkaar, maar dat doe je op een bestuurlijke manier en niet via de Telegraaf.


Kortom het volgende is duidelijk geworden: 

  • Het college van B&W heeft geen positie in het overleg in de regio en wordt steeds weer gepasseerd. 
  • Het college van B&W geeft Eneco-geld uit in strijd met de afspraken met de gemeenteraad.
  • Het college van B&W onderhandelt in de regio via de Telegraaf.
  • Het college offert de Geestbrug weg op voor een tunnel onder de Prinses Beatrixlaan


Alle redenen om hierover een spoeddebat in de gemeenteraad te houden!

Ga in gesprek met Coen! Csleddering@rijswijk.nl