De nasleep van de extra raadsvergadering: motie van afkeuring en grote zorgen

Extra raadsvergadering over Prinses Beatrixlaan en Geestbrugweg

'Het college heeft geen goede positie in de regio. Dit is slecht voor Rijswijk en onze inwoners.'

Vorige week werd er op verzoek van de VVD Rijswijk, met steun van RijswijksBelang en Onafhankelijk Rijswijk, een extra raadsvergadering gehouden over ontwikkelingen rond de Prinses Beatrixlaan en de Geestbrugweg.

Aanleiding was een interview met wethouder Verkeer en Vervoer Lugthart in de Telegraaf. Hij kondigde daarin aan dat Rijswijk miljoenen, en dat uit de Eneco-gelden zonder overleg met de gemeenteraad, gaat investeren voor ondertunneling van de Prinses Beatrixlaan. Hij zei ook dat de MRDH en met name de gemeente Den Haag over de brug zullen moeten komen met veel geld. Als Den Haag dat niet doet, dreigde hij de Prinses Beatrixlaan aan te merken als een lokale weg en de snelle doorstroming vanuit Den Haag te verhinderen. Terug naar de tijd van de slagbomen bij de stadsgrens van de vorige eeuw!

De VVD Rijswijk is van mening dat dit soort discussies op de bestuurstafel moeten worden opgelost en niet via dreigementen in de krant. De positie van Rijswijk in regionaal verband is al niet sterk en wordt door het publiekelijk irriteren van de buren er zeker niet beter op.

In hetzelfde interview sprak wethouder Lugthart ook over de Geestbrugweg. In de plannen van Den haag en Leidschendam-Voorburg met betrekking tot het OV op de Binckhorst, ook hier is Rijswijk niet of te laat betrokken door onze buren, worden plannen gemaakt om HTM lijn 1 vanuit Delft via de Geestbrugweg naar de Binckhorst en Den Haag Centraal Station te verleggen. Fijn dat de buren die plannen voor onze bewoners in Rijswijk maken. Met de bewoners willen ze wel praten, maar met het college van Rijswijk niet.

De VVD Rijswijk heeft grote problemen met dit idee. Er is simpelweg geen ruimte voor een intensief gebruik van het oude spoor van lijn 10 op de Geestbrugweg, zeker niet als daarvoor de haltevoorzieningen moeten worden aangepast. De Geestbrugweg is al een probleemweg met betrekking tot het leefklimaat, geluid en luchtkwaliteit, en vooral verkeersonveiligheid.

De conclusie van de VVD Rijswijk is dat het college niet in positie is in de regio. Geld gereserveerd voor de Prinses Beatrixlaan bij de MRDH wordt overgeheveld naar het Binckhorstproject van Den Haag en Leidschendam-Voorburg. Den Haag maakt plannen over OV-verbindingen op ons grondgebied. De persoonlijke verhoudingen tussen de bestuurders in de regio en die van Rijswijk zijn niet oké te noemen.

Voor de VVD Rijswijk was dat in de extra raadsvergadering aanleiding om een motie van afkeuring in te dienen tegen de wethouder en het college op te roepen om de verhoudingen te herstellen. Hoewel coalitiepartijen CDA en GBR dezelfde kritische opmerkingen hadden richting het college, stemden zij helaas toch tegen onze motie. Het is te verwachten. Wel roepen, maar niet doorpakken.

Ga in gesprek met Coen! Csleddering@rijswijk.nl