Volgt Rijswijk burgers via fake accounts?

'Privacy is een groot goed en zal in de toekomst een nog grotere rol gaan spelen.'

De VVD Rijswijk heeft kennisgenomen van een onderzoek van de Volkskrant. Het onderzoek zegt dat Nederlandse gemeenten in het geheim meekijken met burgers op sociale media (o.a. door middel van fake accounts). Volgens de Volkskrant past dit binnen een trend van overheden die op social media zaken in de gaten proberen te houden, vaak zonder duidelijke wettelijke basis of taakomschrijving.

De VVD Rijswijk is van mening dat dit een ongewenste ontwikkeling is. Overheden dienen zich aan de wet te houden. Burgers zouden niet in de gaten moeten worden gehouden op social media door middel van fake accounts. Als dit wel nodig blijkt, moet hiervoor een duidelijke wettelijke basis en taakomschrijving aanwezig zijn. Privacy is een groot goed en zal in de toekomst een nog grotere rol gaan spelen.

Naar aanleiding van dit onderzoek heeft de VVD Rijswijk de volgende vragen voor het college:

1. Heeft het college kennis genomen van het onderzoek van de Volkskrant?

2. Is de gemeente Rijswijk een van de gemeenten die heeft meegedaan aan het onderzoek?

3. Kijkt de gemeente Rijswijk ook op grote schaal mee door middel van fake accounts met burgers op sociale media?

4. Indien ja, is het college het met de VVD Rijswijk eens dat dit per direct gestopt dient te worden? Is het college hier in dit geval toe bereid?

5. Indien de gemeente Rijswijk niet meekijkt met burgers op social media door middel van fake accounts, is dit wel ooit overwogen om te gaan doen? Of vindt meekijken wellicht sporadisch plaats?

Namens de fractie van de VVD Rijswijk,

Udo Oelen