De luxe dromen van de armoede

Inbreng van VVD Rijswijk fractievoorzitter Coen Sleddering bij het Kaderdebat in de gemeenteraad van Rijswijk van 6 juli 2021.

‘De luxe dromen van de armoede’

Bij het voorbereiden voor onze inbreng bij dit debat over de kadernota werd ik een beetje triest. Ik zag de resultaten van de vorige jaren en ik zag de adviezen die de VVD Rijswijk daarop steeds heeft gegeven. Let op de uitgaven- en risicobeheersing, stop met al die overschrijdingen, houd de lasten laag voor burgers en ondernemers. Ik kan nog wel een tijdje doorgaan, maar onze adviezen werden in de wind geslagen. En dat kan, het is uw goed recht, maar wel onverstandig. Ik ga dit jaar niet alle adviezen herhalen. Wij komen liever tot een finale afrekening met uw financiële beleid in deze periode.

Dit college presenteerde over 2018 een tekort bij de jaarrekening. Dit college presenteerde over 2019 een tekort bij de jaarrekening. Samen is dit goed voor €12,2 miljoen verlies.

Dit college laat ook over 2020 een tekort zien, al probeert men dat te verdoezelen met meevallers in het sociaal domein en een boekhoudkundig ingreep bij de waardering van de verkochte Eneco-aandelen die €1,4 miljoen hebben opgeleverd. Ook zijn er geplande noodzakelijke activiteiten (zoals het baggeren) niet gedaan. Die wel moeten gebeuren en dus komen ook die kosten keihard terug. Operationeel wordt dus ook 2020 weer afgesloten met een tekort. Over het eerste halfjaar wordt ook wederom een tekort verwacht van bijna €3 miljoen. En tot slot... het zal niet mogelijk zijn om een sluitende meerjarenbegroting op te stellen.

Dit zijn geen vrolijke teksten, maar wel de harde waarheid. Als je dit soort cijfers hoort of leest dan zie je meteen een stadsbestuur voor je dat in lange vergaderingen in benauwde zaaltjes heel hard aan het werk is om het tij te keren. Bezuinigingen zijn dan in beeld gebracht en worden uitgevoerd! Het bevordert de eigen populariteit niet, maar zou wel het beste zijn voor de positie van de stad.

Maar nee, dit college zit met coalitiepartijen in die zaaltjes. In plaats van hard werken gaan ze zitten kwartetten.

De opbrengst van de verkochte Eneco-aandelen glinstert in hun ogen en de eerste kaart wordt getrokken: ‘Mag ik van jouw de Beatrixlaan, dan krijg jij van mij een woonfonds.’ en ‘Mag ik van jou de parkeergarage Huis van de Stad dan krijg jij speelvoorzieningen voor jongeren.’ Geen oog voor de jarenlange financiële nood van de stad, maar lekker de Enecopot onderling verdelen. Dat is veel leuker dan op de centjes passen en minder uitgeven.

Bovendien: nieuwe plannen maken is leuk. Liever praten over een openluchttheater in het Wilhelminapark dan over het op orde houden van het groenonderhoud. Liever dromen over kunst en beelden in de Landgoederenzone dan over het wegwerken van het achterstallige onderhoud daar en het op juiste wijze beheren of verkopen van De Voorde aan een investerende koper.

Veel gezellige en langdurende informatiesessie houden, maar niet concreet met voorstellen komen die helpen de boel op orde te krijgen.

Het groeifonds komt later vanavond aan de orde maar voor de VVD Rijswijk zou het moeten gaan over investeringen en niet over zaken die gewoon binnen de normale P&C-cyclus moeten plaatsvinden. De VVD Rijswijk zal akkoord gaan met het raadsvoorstel over de reservering Prinses Beatrixlaan en de aanschaf van aandelen in Stedin. Met het coronamaatregelenpakket gaan wij ook akkoord, maar niet gefinancierd uit het Groeifonds maar via het weerstandsvermogen zoals ook in 2020 is gebeurd. Voor de rest is de VVD Rijswijk van mening dat wij die Enecopot even niet verder gaan uitgeven voordat de stad financieel weer kan werken met sluitende begrotingen de komende jaren. Er is voor de VVD Rijswijk geen haast om die Enecopot er door heen te jagen vlak voor de verkiezingen.

De VVD Rijswijk kan niet anders concluderen dan dat het college eigenlijk een brandweerman is die de brand niet blust, maar in het licht van de vlammen een nieuwe brandweerauto uitzoekt.

Nee, dit college komt liever naar buiten met vrolijk nieuws alsof er niets aan de hand is: leuke foto’s in de media bij de start van de bouw van een ‘Olympisch Sportpark’ inclusief een clubhuis van een paar miljoen; bij een zoveelste eerste paal in Rijswijk Buiten en een nieuwe maquette van de Bogaard of het Havenkwartier. Uiteraard het liefst met drie wethouders tegelijk. Rijswijk heeft geen behoefte aan fotomodellen.

Wat onze mooie stad nodig heeft zijn wethouders die voor het algemeen belang gaan en niet voor het partijbelang. Wethouders die 'passen op de winkel' niet saai vinden, maar juist een eer. Wethouders die aan de slag gaan om de problemen die er zijn op te lossen, in plaats van geld weg te gooien en nog meer problemen te creëren. Luister een keer naar de gehele raad en ga niet kwartetten met de coalitiepartijen. Ga samen aan de slag. Dat was immers uw thema. De VVD Rijswijk wil dat de boel op orde wordt gebracht. Dat er geïnvesteerd wordt in plannen die voor de toekomst wat opleveren. De VVD Rijswijk wil slim investeren, de VVD Rijswijk wil dat er moeilijke keuzes worden gemaakt over waar ons belastinggeld wel en niet naartoe moet gaan.

En natuurlijk wijst het college graag naar de coronacrisis en de problemen bij de jeugdzorg. Die problemen zijn er, maar het Rijk en de VNG zien die problemen inmiddels ook en zorgen nu en in de toekomst voor een betere financiële dekking. Echter, ondanks die, terechte, ruimhartige opstelling van het Rijk moet het college zelf ook aan de bak. De efficiency en effectiviteit kunnen veel beter.

De VVD Rijswijk roept het college op om een pas op de plaats te maken met de uitgaven. U heeft zelf de mogelijkheden voortreffelijk in kaart gebracht met het project transparant begroten. Wij hebben er als VVD Rijswijk lang naar gevraagd, maar de wethouder Financiën heeft dat goed ingevuld. Nu nog de guts om ze ook door te voeren!

De VVD Rijswijk stelt voor dat u zichzelf onder preventief toezicht van de raad stelt. Tenminste, als de provincie dat niet al binnenkort gaat doen. Een uitgavenstop, alleen uitgaven boven de €10.000 mogelijk na toestemming van de raad en zeker niet de burgers en ondernemers laten betalen voor dit financiële wanbeleid. Wij zullen dan ook moties indienen om de tariefstijging van de OZB en de afvalstoffenheffing te beperken tot maximaal het inflatiepercentage. Ook een motie om burgers en ondernemers niet te laten meebetalen via het tarief van lokale heffingen/belastingen aan de kwijtschelding van diezelfde heffingen voor mensen die het niet kunnen betalen. Dat hoort in het armoedebeleid thuis.

Het heeft dus verder geen zin om te spreken over allerlei leuke wensen en ideeën, want het geld is op. En voor de VVD Rijswijk geldt OP = OP. De VVD Rijswijk roept u op om een beleidsarme begroting op te stellen voor 2022. Wilt u nieuwe uitgaven? Dan moet u iets bestaands schrappen. Aan de raadspartijen de suggestie om daar bij uw verkiezingsprogramma’s rekening mee te houden.

Tenslotte kom ik terug op iets dan ons als VVD Rijswijk in toenemende mate dwars zit: de participatieterreur in onze stad.

Geen plan, geen raadsvoorstel meer zonder het woord ‘participatie’ in de eerste regel. Laat ik het maar duidelijk stellen: voor de VVD Rijswijk is het zoeken naar draagvlak voor plannen heel belangrijk, maar het moet wel over de inhoud gaan en niet alleen over het proces. Dat is namelijk vaak een stroperig pad naar tegenwerking. Dat soort participatie is het faciliteren van het ‘NEE’. Samenwerken met de inwoners is wel goed om bijvoorbeeld tot een goed uitvoeringsplan te komen, maar de beslissingen worden hier genomen in de raad!

Met respect voor ieders opvattingen, maar een ‘nee’ is ook een antwoord! ‘Nee’ als het algemeen belang in het gedrang komt; ‘nee’ als de kosten niet in verhouding staan tot de oplossing. Laten wij daarbij ook oppassen dat participatiemogelijkheden worden misbruikt door steeds dezelfde groep mensen die slechts uitgaan van het ‘NIMBY-principe’ (‘Not in My Backyard’) en zich niet schamen voor manipulatie en het bewust verkeerd verstrekken van informatie. De VVD Rijswijk maakt zich grote zorgen over het participatietraject bij Pasgeld, waarbij de betrokken burgers zich niet correct gedragen en waarbij zelfs partijen in deze raad terugkomen op eerder genomen besluiten van deze raad.

Zoals Désirée Meulenbroek van GroenLinks laatst zei in het VNG-magazine: ‘werken aan daadkracht is veel belangrijker dan werken aan draagvlak!’ Ik sluit af met de constatering dat ik het hier volledig mee eens ben. Dat op zich is al groot nieuws.

Dank u wel voorzitter.

Coen Sleddering