Motie over kwijtscheldingen van belastingen: betalen waar de kosten zitten

Motie over kwijtscheldingen van gemeentelijke heffingen

'Ondanks wat sommige partijen in de raad willen doen voorkomen zijn wij niet tegen armoedebeleid of laten we inwoners aan hun lot over.'

De VVD Rijswijk diende afgelopen dinsdag 6 juli een motie in om de kwijtscheldingen van gemeentelijke heffingen en belastingen binnen het sociaal domein te bekostigen.

Ondanks wat sommige partijen in de raad willen doen voorkomen zijn wij niet tegen armoedebeleid of laten we inwoners aan hun lot over. Jammer genoeg kunnen deze partijen niet met inhoudelijke argumenten komen.

De VVD Rijswijk wil dat dit beleid wordt bekostigd vanuit de juiste potjes. Bepaalde partijen komen met belachelijke frames die wij ten strengste verwerpen. In plaats van inhoudelijke argumenten te geven komen deze partijen met onjuiste verwijten. Een zwaktebod om moeilijke beslissingen niet te hoeven nemen.

De VVD Rijswijk staat voor een eerlijk en goed werkend armoedebeleid. De motie was mede ingediend door Rijswijks Belang en Onafhankelijk Rijswijk. Oordeel zelf over onze motie:

Betalen waar de kosten zitten: kwijtscheldingen opnemen binnen het armoedebeleid

De gemeenteraad van Rijswijk in openbare vergadering bijeen op 6 juli 2021, gehoord de beraadslaging;

constaterende, dat

- de gemeente Rijswijk bijna €1 miljoen aan lokale belastingen/heffingen niet ontvangt van haar burgers omdat zij dit niet kunnen betalen;

- de gemeente Rijswijk die groep burgers meteen 100% van het verschuldigde bedrag kwijtscheldt;

overwegende, dat

- dit systeem van kwijtschelding een vorm van armoedebestrijding is;

verzoekt het college van B&W van de gemeente Rijswijk om

- de kosten voor het kwijtschelden van lokale belastingen/heffingen en dergelijke vanaf de begroting 2022 te boeken onder het begrotingsonderdeel Armoedebeleid;

- het mogelijk te maken dat kwijtschelding niet automatisch 100% is, maar dat via maatwerk ook andere -dus lagere- percentages van de schuld kunnen worden kwijtgescholden;

en gaat over tot de orde van de dag.