Vragen over beeldvorming Oud Rijswijk en de Bogaard + beantwoording

Vragen over beeldvorming Oud Rijswijk en de Bogaard

'Van ondernemers, betrokkenen en anderen krijgen wij signalen dat deze artikelen niet enkel beledigend aanvoelen, maar ook onjuist en onbehoorlijk zijn.'

Schriftelijke vragen aan het college van B&W aan de hand van artikel 44 van het reglement van orde.

De VVD Rijswijk heeft kennisgenomen van een paar artikelen op het platform Rijswijks Dagblad. Hierin wordt, zonder hoor en wederhoor en enkel op basis van hearsay, negatief en onjuist gesproken over de winkelcentra Oud Rijswijk en de Bogaard. Hierdoor wordt er schade toegebracht aan onze winkelcentra, op zijn minst met betrekking tot het imago.

Om deze reden stelt de VVD Rijswijk de volgende vragen:

1. Heeft het college kennis genomen van de twee artikelen op het platform Rijswijks Dagblad?  Zo ja, is het college het met de VVD Rijswijk eens, met respect voor de persvrijheid in Nederland, dat door de aanpak van Rijswijks Dagblad (zonder hoor en wederhoor en enkel op basis van hearsay) de ondernemers in de twee Rijswijkse winkelcentra schade wordt toegebracht, op zijn minst met betrekking tot het imago?

2. Hoe gaat het college, met inachtneming van de eerder genoemde persvrijheid, hierop reageren richting Rijswijk Dagblad?

3. Heeft de gemeente Rijswijk een financiële relatie met Rijswijks Dagblad en/of met bureaus gelieerd aan Rijswijks Dagblad?

Namens de VVD Rijswijk,

Coen Sleddering

Vragen, opmerkingen, ideeën? Ga in gesprek met Coen! csleddering@rijswijk.nl

De beantwoording van onze vragen door het college is als volgt:

1. Ja, wij hebben kennisgenomen van de artikelen. Wij vinden persvrijheid een hoog goed. Persvrijheid draagt bij aan een evenwichtige verslaggeving van wat in Rijswijk gebeurt. Vanuit dit oogpunt staat het ieder medium vrij om met een bepaalde tone of voice te schrijven, ook als dat ons niet welgevallig is. In het geval van het Rijswijks Dagblad constateren wij dat in het verleden zowel positieve artikelen als kritische artikelen zijn gepubliceerd over de Rijswijkse winkelcentra. Of hierdoor (imago)schade wordt toegebracht is een gevoelskwestie, die wij niet met cijfers kunnen onderbouwen.

2. Onze standaard werkwijze is dat wij contacten onderhouden met alle lokale redacties en journalisten, dus ook met het Rijswijks Dagblad.

3. Ja, de gemeente werkt samen met de diverse lokale media, waaronder Rijswijks Dagblad. De meest bekende voorbeelden van betaalde samenwerking zijn de wekelijkse gemeentepagina RijswijkRegelRecht in Groot Rijswijk en filmpjes die op ons verzoek worden gemaakt voor het platform van RijswijkTV. In het geval van het Rijswijks Dagblad gaat het om de inkoop van publicatieruimte tegen een vooraf vastgesteld tarief. Wij gebruiken deze ruimte om bijvoorbeeld thema-artikelen te publiceren ter ondersteuning van campagnes.

Wij zullen dit onderwerp in de gaten blijven houden en het college oproepen om te stoppen met het inkopen van allerlei mediaruimte als dat niet nodig is. Ga hierover met ons in gesprek en stuur een mail naar Coen! csleddering@rijswijk.nl