Afsplitsing van PvdA door raadslid Rick Krumeich: slecht voor het vertrouwen

De VVD Rijswijk heeft kennisgenomen van de heuse soap rond de benoeming van Rick Krumeich als raadslid die niet voor de PvdA maar als zelfstandig raadslid zal doorgaan. Krumeich is de opvolger van PvdA-fractievoorzitter Andy Kooy die recent is opgestapt.

Het is de week van de zetelroof in Rijswijk na de overstap van CDA-raadslid Annemie Koegler Böhm naar Rijswijks Belang, maar de move van de heer Krumeich slaat alles: afsplitsen nog voor de benoeming. Feit is wel dat hij bij de laatste verkiezingen slechts 24 stemmen kreeg en zijn zetel in eerste instantie moest afstaan aan Wil van Nunen die de kiesdrempel zelf had gehaald. Dit is niet echt overtuigend om zijn zetel nu te claimen en, nog voordat hij deel heeft uitgemaakt van die fractie, van de PvdA te ontnemen.

De juiste weg voor de VVD Rijswijk was geweest dat hij zijn zetel had opgegeven en bij de volgende verkiezingen voor de gemeenteraad in maart 2022 als zelfstandige kandidaat verder was gegaan of zich bij een andere partij had aangesloten. Zo hoort het te gaan.

De Rijswijkse gemeenteraad laat zich na deze zomer niet van zijn beste kant zien. Dit is slecht voor het vertrouwen van onze Rijswijkse inwoners in de lokale politiek. Wij roepen de partijen dan ook op om te stoppen met dit soort spelletjes, om te werken aan stabiliteit en aan de slag te gaan voor Rijswijk. Dat is namelijk hard nodig.

De VVD Rijswijk zal zich blijven inzetten voor een stevig en stabiel bestuur in onze stad. Niet alleen voor onze kiezers, maar in het belang van alle Rijswijkers.

Als signaal hebben wij in de raadsvergadering van 14 september de volgende motie ingediend:

De gemeenteraad van Rijswijk in openbare vergadering bijeen op 14 september 2021, gehoord de beraadslaging;

constaterende, dat

- zetelroof in de Rijswijkse gemeenteraad erg populair is de afgelopen week;

- verschillende raadsleden persoonlijke belangen/overwegingen kennelijk zwaarder laten meewegen dan de stabiliteit van het Rijswijkse stadsbestuur;

overwegende, dat

- dit slecht is voor het vertrouwen van de Rijswijkse inwoners in hun gemeenteraad;

- dit vertrouwen noodzakelijk is voor het goed functioneren van onze lokale democratie;

spreekt uit, dat

- afsplitsingen en zetelroof, hoewel niet verboden, onwenselijk zijn en voorkomen dienen te worden in het belang van de stabiliteit van het stadsbestuur;

- raadsleden, fracties en partijen hun best gaan doen om ervoor te zorgen dat splitsingen en zetelroof niet meer gaan voorkomen in Rijswijk;

en gaat over tot de orde van de dag.

Coen Sleddering
Caroline de Mooij