De laatste begroting van deze periode: 'Rijswijk is ontzettend mooi, maar het mooie heeft ook onderhoud nodig'

Inbreng van VVD Rijswijk fractievoorzitter Coen Sleddering bij de Begrotingsraad in de gemeenteraad van Rijswijk van 9 november 2021

Rijswijk is ontzettend mooi. Dit moois heeft ook onderhoud nodig. De VVD Rijswijk gaat verstandige keuzes maken en dit ook doen!

Voorzitter,

daar zijn we dan: de laatste begroting van dit college. Het college zit er zo te zien relaxed bij. Dat is goed voor de gezondheid, maar een stuk minder voor die van mij. Ik ben niet happy fit, en het college zou dat ook niet moeten zijn.

Bij het lezen van deze begroting en de persberichten kwam bij steeds vaker de figuur Muhammad Saeed al-Sahhaf, ook wel bekend als Comical Ali of Baghdad Bob. Kent u hem nog? Deze voormalig minister van Informatie van Irak is wereldberoemd geworden met zijn woordvoering in de Irakoorlog. Voor de camera in Bagdad ontkende hij dat de Amerikanen oprukten in zijn stad. De Amerikanen waren verslagen en de woestijn in gevlucht. Tijdens zijn interview vlogen de bommenwerpers door de lucht en stond op de achtergrond de stad in vuur en vlam. Deze figuur is later in vele communicatietrainingen als voorbeeld gebruikt van hoe het niet moet. Het college heeft deze lessen helaas niet meegekregen. Ik zal een voorbeeld geven:

In uw persbericht schrijft het college:

de ontwikkeling van de financiële gezondheid ligt goed op koers en de begroting is op orde’.

Wat schrijft onze toezichthouder, de provincie Zuid-Holland, in oktober van dit jaar:

naar ons oordeel is er sprake van een structureel niet sluitende jaarrekening. Uw lasten worden in 2020 deels gedekt door incidentele baten’.

Hartelijk welkom in Rijswijk Baghdad Bob!

Ik geef het college nog een voorbeeld uit het persbericht:

onze ingezette koers legt een stevig fundament onder de toekomstbestendigheid van Rijswijk. Na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 dragen wij een financieel gezonde stad, met een goed toekomstperspectief en een gezonde ambitie over aan de nieuwe gemeenteraad’

Hartelijk welkom in Rijswijk Comical Ali!

Want wat is de werkelijkheid: de meerjarenbegroting is niet sluitend voor 2024, 2025 en het college geeft het volgende college de opdracht om te bezuinigen mee. Waarom? Waarom heeft het college dat niet zelf gedaan bij het opstellen van deze begroting?

Oh ja! De verkiezingen komen eraan.

Het college durft zelfs te schrijven in de inleiding van de begroting:

Omdat er in 2022 en 2023 een positief saldo van de begroting is voorzien heeft de nieuwe raad alle tijd voor een zorgvuldige afweging van die bezuiniging.

Het college regeert niet alleen over zijn graf, maar graaft er direct een graf bij voor het volgende college.

Het college gelooft heilig in de sluitende begrotingen van 2022 en 2023. Waar haalt het dat geloof vandaan? Mag ik als liberale duivel het college even van zijn geloof afhalen?

-       Voor 2018 sloot de begroting af met €400.000,- positief, de jaarrekening sloot af met €7,5 miljoen negatief.

-       Voor 2019 begrootte het college €2 miljoen negatief, wat op zich al heel erg is, maar de jaarrekening kwam uit op €4,7 miljoen negatief.

-       In 2020 sloot het college af met een positief resultaat van €1,7 miljoen dankzij incidentele baten, maar werd dit positieve resultaat niet aan de reserves toegevoegd en bestemd voor uitgaven waardoor de jaarrekening afsloot met een tekort van een kleine €400.000,-.

-       En dan het lopende jaar: voor 2021 begrootte het college een positief saldo van €664.000,-, maar de eerste halfjaarrapportage liet al een tekort zien van €2,7 miljoen en in de tweede halfjaarrapportage is dit tekort al opgelopen tot €3,9 miljoen.

En daar komt Baghdad Bob ook nog even langs, want in de inleiding van de begroting schrijft het college:

dat wij in onze collegeperiode met gezond verstand en een nuchtere blik naar ons huishoudboekje hebben gekeken’.

Het is wachten op het moment dat de provinciale bommenwerpers door het beeld vliegen.

Voorzitter, wat moeten nu de conclusies zijn van deze constateringen? De gemeente Rijswijk is financieel niet under control. Men wordt steeds verrast door de echte cijfers die haaks staan op de wensbegrotingen. Toen de fractie van de VVD Rijswijk een vraag stelde over de tweede halfjaarrapportage kon er niet worden aangegeven wat het resultaat zou worden. Financiën op het stadhuis weet het niet en het college ook niet.

Ja, ik hoor de argumenten al: ‘er is zo veel onzekerheid over de uitkeringen van het Rijk, dus we moeten afwachten.’ Waarom heeft het college na de eerste halfjaarrapportage niet op de rem getrapt en de door het college zelf opgeschreven mogelijkheden voor bezuinigingen alvast maar ingeboekt?

Nee, het college wacht af en laat het over aan een volgende gemeenteraad. De VVD Rijswijk kan het hier niet mee eens zijn en zal via een motie de gemeenteraad voorstellen dat deze begroting slechts voor 75% mag worden uitgevoerd. De overige 25% van de begrootte uitgaven worden dan bevroren tot de resultaten van de jaarrekening en de eerste halfjaarrapportage bekend zijn.

Mag ik nog een voorbeeld geven van het financiële gedachtegoed op het stadhuis? Toen college Weterings van Rijswijks Belang op zoek ging naar een dekking voor het niet-verhogen van de afvalstoffenheffing, wat overigens een goed initiatief is en compliment voor het vele werk dat de heer Weterings er in heeft gestoken verdient, stelde het stadhuis voor om daar het begrootte overschot voor 2022 voor te gebruiken.

Hoort iedereen het goed? Medewerkers van de wethouder Financiën stellen aan een partij voor om geld te gebruiken uit een te verwachten begrotingsoverschot en zo structurele lasten te laten dekken door incidentele baten. Aan mijn eerdere teksten over het verschil tussen uw begrotingen en de werkelijkheid gezien is het maar de vraag of dat overschot echt bestaat. De collega’s uit de gemeenteraad waren blij verrast door dit advies van financiën en begonnen meteen allemaal leuke plannen te bedenken om dit niet bestaande, want papieren overschot, alvast te bestemmen.

Tot zover de mening van de VVD Rijswijk over deze begroting voorzitter.

Voorzitter, ik wil een paar onderwerpen uit de begroting nog even langsgaan:

• Het Huis van de Stad. Ik wil het hier eigenlijk niet meer over hebben. Het college kent ons standpunt, maar mag ik het college vragen om in allerlei uitingen en interviews niet meer te spreken over een positieve businesscase? Want die is er niet, zeker niet als men de parkeergarage en het buitengebied meerekent. Uit de vraag aan de eigenaar van het huidige stadhuis blijkt dat het college een huurprijs vraagt voor een aantal vierkante meters dat ver ligt onder het aantal vierkante meters in de businesscase. Mag de VVD Rijswijk de afspraak maken dat het college voortaan zegt dat het Huis van de Stad veel duurder is geworden dan werd verwacht, maar dat het wel een mooi en functioneel gebouw is geworden. Zo ja, dan zult het college ons niet meer horen.

• De afvalstoffenheffing. De afvalstoffenheffing in Rijswijk behoort tot de hoogste van Nederland en dus is de voorgestelde verhoging van 1,5% niet terecht, zeker gelet op de vorige verhoging van 20%. De VVD Rijswijk wil de dekking voor het schrappen van deze verhoging vinden door de kwijtschelding voor de minima van 100% naar 80% terug te brengen. Zoals u weet is dat de traditionele vraag, of beter wens van de VVD Rijswijk, bij iedere begroting en jaarrekening: breng de kwijtscheldingen onder binnen het armoedebeleid en scheld niet meteen 100% kwijt, maar maak een ander percentage mogelijk. Wethouder Bentvelzen heeft daarover vlak voor de begroting een notitie naar de raad gestuurd. Ik wil haar daar hartelijk voor danken en complimenteren. Zij is de eerste wethouder die serieus op de wens van de VVD Rijswijk reageert en op basis van dit stuk kunnen wij later dit jaar daar uitgebreid over spreken. Laten we echter i.v.m. de afvalstoffenheffing maar vast een klein begin maken. De VVD Rijswijk heeft een eigen amendement, maar zal ook kijken naar de voorstellen van andere partijen.
    • Het ophalen van het grofvuil. Het moeten betalen voor het ophalen van grofvuil is gewoon een slecht idee. Het zal alleen maar leiden tot bij-plaatsingen en illegaal storten. Als klap op de vuurpijl heeft een paarse krokodil op het stadhuis een procedure opgesteld hoe de minima het bedrag kunnen terugvragen als kwijtschelding. Is er dan niemand op het stadhuis en in het college die even nadenkt hoe dit gaat werken in de praktijk? Is het college bekend met het fenomeen ‘uitvoeringstoets’? Graag het antwoord van het college op deze vraag en of op deze kwestie ook een dergelijke toets is uitgevoerd? Wethouder Keus, stop alstublieft met deze onzin. Wijs in de beantwoording alstublieft niet naar Avalex of naar de ambtelijke organisatie. Het college zit aan het stuur!

• Ondermijning. Het college heeft voor de komende drie jaar €240.000 begroot om ondermijnende activiteiten in de Plaspoelpolder in kaart te brengen. Het college geeft aan dit project zelf te moeten bekostigen en dat de expertise van buitenaf dient te komen, maar is dit nu niet precies waarom wij in een RIEC samenwerken? Waarom legt het college dit vraagstuk niet waar het hoort, met een veel grotere en efficiëntere slagingskans tot gevolg? Een gemeente gaat dit soort projecten toch niet buiten de integrale samenwerkingsverbanden opstarten? De kosten die hiermee worden bespaard kunnen, ons inziens, heel goed worden ingezet als extra buffer voor tegenvallers. De VVD Rijswijk zal hierover een amendement indienen.

• Hulp aan MKB. De gemeente is er voor burgers en ondernemers. De VVD Rijswijk begint evenwel zo langzamerhand het gevoel te krijgen dat dit college er alles aan doet om vooral niet behulpzaam te zijn. Vragen worden niet of te laat beantwoord, verzoeken van ondernemers om kantoren om te bouwen tot woningen worden niet gehonoreerd, een vergunning om een leegstaand winkelpand in de Herenstraat te verhuren aan de Muziekschool Rijswijk wordt geweigerd op basis van discutabele gronden. De correspondentie met de familie Ballemaker, waar wij als gemeenteraad steeds afschriften van krijgen, is werkelijk van een bedroevend niveau. Natuurlijk moet het college af en toe besluiten nemen die vervelend uitpakken voor een ondernemer. Open en eerlijke communicatie is dan vereist. De rode loper is niet alleen decor, maar gaat om de instelling om ondernemers echt te helpen. Is het college dat met de VVD Rijswijk eens?

• Kunst bij sporthal en scholen. Op de planning staat de aanschaf van drie kunstwerken bij sporthal de Altis en de scholen in Parkrijk en Scholendriehoek. Is dat nu werkelijk nodig? Een kunstwerk bij een sporthal waar de wand met ledverlichting een kunstwerk op zich is. Bovendien ligt de sporthal mooi in het groen en is eventuele kunst nauwelijks te zien. De VVD Rijswijk zal samen Rijswijks Belang een motie indienen om deze uitgaven op te schorten en te wachten op financieel betere tijden in Rijswijk. Wij verzoeken het college na te denken of er geen bestaande kunstwerken hiervoor gebruikt kunnen worden. Als voorbeeld: het beeld met de acrobaten bij het NS-station op het Piramideplein zou zo bij de sporthal kunnen staan als symbool voor lichaamsbeweging en -beheersing.

Als Zijne Majesteit de Koning het behaagt zal dit de laatste begroting zijn van wethouder Lugthart. De fractie van de VVD Rijswijk dankt hem zeer voor zijn inzet voor onze stad. De wethouder heeft met veel energie en toewijding voor onze stad gewerkt, waarvoor nogmaals dank. De overige wethouders feliciteer ik met de uitbreiding van hun portefeuille na het vertrek van wethouder Lugthart. De VVD Rijswijk verheugt zich zeer op de altijd prettige discussies met de heer van de Laar over het mobiliteitsbeleid in Rijswijk.

Voorzitter,

• Lokale media. Op vragen van de VVD Rijswijk over de lokale media en of de gemeente financiële relaties heeft met media zoals Rijswijks Dagblad en Groot Rijswijk werd helaas positief geantwoord. Dat is ook te zien. De VVD Rijswijk is een groot voorstander van een vrije pers, maar wat we hier in Rijswijk zien is werkelijk niet oké. Ik zeg niets over het business model van die media, dat is aan hen. Veel van de geplaatste artikelen lijken echter op journalistiek werk maar zijn in de praktijk gekochte artikelen door de gemeente. Soms is dit duidelijk te zien en soms is dit niet te herkennen. De VVD Rijswijk dient daarom een motie in om geen financiële afspraken meer te maken met deze media anders dan voor het plaatsen van advertenties. Redactionele inkoop is niet nodig.
      • Het Groot Project Organisatieontwikkeling. Het groot project Dienstverlening zou ingezet moeten zijn om de boel op orde te brengen. Stappen zijn weliswaar gezet, maar het gaat te langzaam en het is allemaal met te weinig resultaat volgens de VVD Rijswijk. Wachttijden die bij het Klantcontactcentrum oplopen, het percentage mensen dat op tijd is teruggebeld is gedaald. Hoe kan dat? Wil de wethouder toezeggen dat de loketten ook weer zonder afspraak voor onze burgers toegankelijk worden? Gewoon inlopen dus? De VVD Rijswijk dient hiertoe een motie in om dit weer mogelijk te maken.

• De herijking van de subsidies. Afgesproken is dat in deze termijn een nieuwe subsidieverordening zou komen en dat de huidige ontvangers van een subsidie langs deze nieuwe subsidieverordening gelegd zouden worden. Het eerste is gebeurd, maar het wachten is op de herijking. Wanneer komt dat naar de raad? Het college heeft nog een paar maanden. En de jaarverslagen van de vijf grote gesubsidieerde instelling zouden naar de gemeenteraad komen. Wanneer kunnen wij dat verwachten?

Voorzitter, ik sluit af met waarvoor we hier vandaag bij elkaar zijn en waarvoor we de afgelopen drie jaar hebben gewerkt: om Rijswijk elke dag net een beetje mooier te maken. Rijswijk is ontzettend mooi en er gaat gelukkig ook zoveel goed: we zijn een groeiende stad, een stad waar mooie ontwikkelingen plaatsvinden rondom de Bogaard, het Havenkwartier de Landgoederenzone en de Plaspoelpolder om er maar een paar te noemen. Een stad met een uniek karakter, met goede voorzieningen op het gebied van sport en cultuur. Rijswijk Buiten is een voorbeeld voor de energietransitie in Nederland en wordt steeds meer een prachtig groenblauwe wijk. De VVD Rijswijk is trots dat wij hieraan hebben mogen bijdragen.

Al dit moois heeft ook onderhoud nodig en vooral de financiën hebben een opknapbeurt nodig. De VVD Rijswijk wil hiermee aan de slag zodat we Rijswijk samen mooi kunnen houden. We gaan verstandige keuzes maken en dit ook doen!

Dank u wel voorzitter.

Coen Sleddering