Verkeer en vervoer rond Leeuwendaal en Cromvliet vraagt een goede discussie

Verkeer en vervoer rond Leeuwendaal en Cromvliet vraagt een goede discussie.

'Er wordt een bak ellende op het bordje van Rijswijk gelegd om een probleem van Den Haag op te lossen.'

De VVD Rijswijk was gisteren aanwezig bij de presentatie over de plannen die worden gemaakt over het verkeer van en naar de Binckhorst in Den Haag. Doordat er op de Binckhorst veel huizen worden gebouwd zal er een hele nieuwe situatie met het verkeer ontstaan. Hiervoor moeten plannen worden gemaakt.

De VVD Rijswijk begrijpt dat er veel huizen gebouwd moeten worden. Het is alleen jammer dat Den Haag, zonder dat ze Rijswijk hebben gevraagd om mee te denken, bussen/trams wil laten rijden door Rijswijk heen. We snappen dat de Binckhorst straks goed bereikbaar moet zijn, maar hiervoor moeten we wel met elkaar in overleg.

Bij de presentatie wordt gezegd dat de plannen die nu zijn gemaakt de enige mogelijke plannen zijn. Goede argumenten waarom dit zo is zijn niet gegeven. Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld het laten rijden van een bus over de nieuwe Rotterdamsebaan. Waarom andere plannen niet mogelijk zijn wordt niet verteld.

De routes die nu worden onderzocht gaan over de Geestbrugweg en de Broekslootkade. Beide straten zijn niet goed ingericht voor veel bussen en trams. Hierdoor zal de verkeersveiligheid slechter worden, de omwonenden veel overlast ervaren, zullen Leeuwendaal en Cromvliet minder goed bereikbaar zijn, moeten veel bomen worden gekapt en zullen veel parkeerplekken moeten verdwijnen. De problemen die dit voor de al drukke route naar de Haagweg zal opleveren worden pas later onderzocht, dus nadat er al een besluit is genomen.

Kortom, er wordt een bak ellende op het bordje van Rijswijk gelegd om een probleem van Den Haag op te lossen. Wat hierbij het vervelendste is, is dat Den Haag niet eens de moeite heeft genomen om hier eerder met ons over in gesprek te gaan.

De partijen die nu bezig zijn met deze plannen willen afspraken maken en zien graag dat Rijswijk daar ook aan meedoet. Als Rijswijk niet meedoet, wordt gezegd, dan gaan de plannen alsnog door maar dan zonder dat we mogen meepraten. Dit levert een duivels dilemma op. Dit dilemma, zo is gisteren afgesproken, zal in de volgende raadsvergadering openbaar worden besproken. Zo hoort het ook. Deze plannen raakt zoveel burgers dat het college niet zonder een goede discussie met de gemeenteraad kan overgaan tot het maken van afspraken. Wij staan klaar om die discussie aan te gaan en zullen deze plannen strak in de gaten houden.