Drie amendementen van Rijswijkse VVD aangenomen in onrustige raadsvergadering

Drie amendementen van Rijswijkse VVD aangenomen in onrustige raadsvergadering

Tijdens een rumoerige raadsvergadering over de Sinterklaasintocht 2023 werden er gelukkig ook serieuze zaken behandeld en besloten.

De startnotitie 'verengingsgebouwen op sportparken' werd aangenomen nadat het was aangepast via een amendement ingediend op initiatief van de Rijswijkse VVD en gesteund door D66, GroenLinks, PvdA en Wij. Er komt nu eerst een onderzoek hoe om te gaan met de rol van de gemeente in dit soort situaties. Het oorspronkelijk voorstel koos meteen voor een situatie waarin de gemeente zowel eigenaar als verhuurder zou zijn.

Het raadsvoorstel 'Toekomst Marimbahal' werd ook aangenomen samen met een amendement van de Rijswijkse VVD, ook gesteund door D66, GroenLinks, PvdA en Wij. Voor de Rijswijkse VVD was het belangrijk om een optie met sloop en herinrichting van het Waldhoornplein ook te onderzoeken en niet direct te kiezen voor het opknappen van de huidige Marimbahal. Opknappen zou namelijk maar voor een beperkte periode van zes jaar zijn.

Ook het amendement van de Rijswijkse VVD, met steun van D66, Wij en RijswijksBelang, op het raadsvoorstel Armoedebeleid werd aangenomen. Armoedebestrijding is belangrijk. De beschikbare gelden moeten echter wel zorgvuldig en gericht uitgegeven worden. Nu is afgesproken dat het beschikbaar stellen van gelden gebeurt in de vorm van een subsidie en dat die uitgaven getoetst worden aan het subsidie toetsingskader

De kadernota Evenementen van Rijswijkse VVD wethouder Van Damme werd ook aangenomen met grote steun in de raad. Helaas ging veel te veel aandacht naar een motie van de ChristenUnie, de Rijswijkse VVD, D66, Partij voor Gelijkwaardigheid en Rechtvaardigheid en de PvdA over de Sinterklaasintocht 2023. De motie riep het college op een intocht te organiseren met de burgemeester als gastvrouw om de Sint namens het stadsbestuur welkom te heten. De Pieten zijn daarbij uitgedost volgens de formule van het Sinterklaasjournaal op de NPO. Dit standpunt heeft de Rijswijkse VVD al jaren geleden ingenomen na problemen met de intocht.

Er ontstond een heftige en soms onbehoorlijke discussie tussen de lokale partijen Beter voor Rijswijk en RijswijksBelang, waarbij de kleur van de Pieten wederom een hot item werd. De Rijswijk VVD kiest voor een officiƫle intocht met burgemeester en roetveegpieten als startsein van de festiviteiten. Daarna kunnen eventuele andere initiatiefnemers hun eigen sinterklaasfeest organiseren. In de raadsvergadering van april zal over de motie opnieuw gestemd worden, omdat de stemming deze vergadering met 15 tegen 15 onbeslist eindigde.