De Geestbrugweg, de tram en de Binckhorst

‘Het feit is dat woningbouw op de Binckhorst grote gevolgen heeft voor Rijswijk.’

De afgelopen jaren gaat het veel over de Geestbrugweg, een mogelijke tram en de Binckhorst. De Rijswijkse VVD snapt dat veel woningen worden gebouwd en in de regio iets moet worden gedaan met het openbaar vervoer. Dit kan echter niet ten koste gaan van Rijswijk en onze inwoners.

De gemeenteraad werd gevraagd een besluit te nemen terwijl het over onvoldoende informatie beschikt. De informatie die de raad heeft is van voor de coronapandemie en we weten niet wat de gevolgen zijn voor woningen en inwoners aan de Geestbrugweg. Veel onderzoeken hebben simpelweg niet plaatsgevonden. Zo kan een gemeenteraad geen goede besluiten nemen. Het afsluiten van de Geestbrugweg stuit daarnaast op veel weerstand.

‘Besluitvorming is meer dan het wegen van kille cijfers’. Eigenlijk weten we helemaal niks zeker, maar wordt ons wel gevraagd een groot en zwaar besluit te nemen.

De Rijswijkse VVD stond daarom voor een duivels dilemma. Tegenstemmen lijkt bijna geen optie, maar zomaar ‘voor’ stemmen ook niet. Daarom heeft de Rijswijkse VVD samen met Beter voor Rijswijk, Wij.Rijswijk en het CDA een amendement voorbereid om de inhoud van het plan aan te passen. Hiermee zeggen we ‘ja' tegen de plannen ‘mits’ uit goede en duidelijke onderzoeken blijkt dat het echt nodig is om een tram te laten rijden over de Geestbrugweg en dat dit geen negatieve gevolgen heeft voor de inwoners van Rijswijk. Oftewel: ga eerst gedegen onderzoek uitvoeren, dan kunnen we pas goed praten over deze plannen.

De Rijswijkse VVD wil samen met Den Haag en Leidschendam-Voorburg werken aan het oplossen van de problemen in de regio. Dit betekent alleen niet dat vooral Rijswijkers last moeten krijgen van de plannen. Met onze voorstellen doen we wat nodig is voor Rijswijk en onze inwoners.