Geen steun van Rijswijkse VVD voor multifunctioneel clubhuis van 13 miljoen

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 1 juni is gesproken over het plan om een multifunctionele accommodatie te bouwen op het sportpark Elsenburg. De wethouder Sport vroeg de gemeenteraad om een investeringskrediet van 13 miljoen euro. De fractie van de Rijswijkse VVD stemde tegen

Door het vorige college is besloten tot een grote renovatie van het sportpark waar hockeyclub RHC en wielervereniging De Spartaan gevestigd zijn. De hockeyclub kreeg betere velden en een extra nieuw veld. De wielerbaan werd opgeknapt, inclusief betere verlichting, en de accommodatie van de wielcrossvereniging verhuisde ook naar dit sportpark. Daarnaast zou een gemeenschappelijk clubhuis worden gebouwd voor de sportverenigingen. De Rijswijkse VVD stemde destijds voor de inrichting van het sportpark, maar tegen het bouwen van een gemeenschappelijk clubhuis. De Rijswijkse VVD vindt dit geen taak voor de gemeente, zeker gelet op de geschatte kosten van 4 miljoen euro. De gemeenteraad en het vorig college koos destijds wel voor de bouw van een multifunctioneel clubhuis inclusief maatschappelijke functie als een soort buurthuis voor Rijswijk-Buiten. De afspraak toen was dat de businesscase wel sluitend moest zijn.

En nu kwam er een voorstel van het college. De Rijswijkse VVD concludeerde dat het hier niet gaat om een gemeenschappelijk clubhuis, er worden namelijk twee aparte gebouwen voor de hockey en het wielrennen gebouwd, er zit in het voorstel geen buurthuis van de toekomst voor Rijswijk-Buiten en de kosten zijn opgelopen tot 13 miljoen. De businesscase is over 40 jaar sluitend, maar de eerste 15 jaar zal verlies worden geleden. Het risico op leegstand ligt bij de gemeente.

Voor de Rijswijkse VVD was dit niet acceptabel. De financiën van de gemeente Rijswijk staan al onder druk als gevolg van hogere kosten door inflatie, kostenstijgingen en tegenvallers in onder andere Rijswijk-Buiten. Daar moet dit jaar 17 miljoen euro worden afgeschreven.

Andere partijen, met uitzondering van het CDA, zien die grote financiële risico's nog niet of willen ze niet zien. De Rijswijkse VVD vroeg daarom het besluit uit te stellen tot de begrotingsbehandeling in november. Dan zouden andere partijen goed kennis kunnen nemen van de financiële positie van Rijswijk en wat voor gevolgen deze investering van 13 miljoen voor de gemeente heeft. Noch de raad noch de wethouder wilde hiermee instemmen, waardoor de fractie van de Rijswijkse VVD niets anders kon doen dan tegen dit voorstel stemmen. Het voorstel is uiteindelijk aangenomen met enkel een tegenstem van het CDA en de Rijswijkse VVD.