Op naar een Rijswijkse Pandbrigade

Illegale verkamering en splitsing van woningen is een doorn in het oog van de Rijswijkse VVD. Het leidt vaak tot verpaupering, gevaarlijke woonomstandigheden en sociale onveiligheid. Huurders kunnen hier de dupe van worden en het het staat vaak in verbinding met ondermijnende criminaliteit, arbeidsuitbuiting en schrijnende situaties. In de raadsvergadering van 29 juni is het raadsvoorstel Pandbrigade aangenomen. Dit raadsvoorstel is er gekomen na een motie van ons om actie op dit gebied te ondernemen.

De Rijswijkse VVD is blij dat er nu actie wordt ondernomen om tot een intensievere en sterkere handhaving te komen. We hebben daarbij extra aandacht gevraagd voor een 'integraal beleidsperspectief'. Dit houdt in dat als er gehandhaafd wordt en mensen daar negatief door worden geraakt doordat ze bijvoorbeeld op straat dreigen te belanden, zorg nodig hebben of in de financiĆ«le problemen zouden komen hier aandacht voor moet zijn. Handhaven is belangrijk, maar moet er niet voor zorgen dat mensen aan hun lot worden overgelaten.

Ook hebben we het college gevraagd zo snel mogelijk geld te vinden om voor deze plannen te kunnen betalen. Wanneer dit niet lukt is de Rijswijkse VVD van mening dat in de gemeenteraad een debat moet plaatsvinden waar het geld voor deze plannen dan vandaan moet komen. Dit voorstel van de Rijswijkse VVD is aangenomen. Het is nu dus afwachten met welk geld het college de plannen wil betalen en wat de gemeenteraad hiervan vindt.

Hierna kan de Rijswijkse Pandbrigade aan de slag om de leefbaarheid in Rijswijk verder te vergroten. Dat is doen wat nodig is voor het behoud van onze mooie stad!