Het glas in Rijswijk is half vol

In Rijswijk gaat veel goed. Het college is hard aan het werk en laat resultaten zien. Het geld begint echter langzaam op te raken. Daar moeten we voor oppassen. Daarom roept de Rijswijkse VVD op om goed op het belastinggeld van de Rijswijkers te letten. Lees hier de inbreng van fractievoorzitter Coen Sleddering.

Voorzitter,

als ik mijn inbreng begin met: -11 -6 -0,5 +3 -3

Wat denkt u dan? Zijn dit de waterstanden van de Rijn? Of zijn dit de prognoses voor de volgende verkiezingen met het enige plusje voor de Rijswijkse VVD?

Nee, het zijn zoals blijkt uit de stukken de financiële resultaten van de gemeente Rijswijk vanaf 2022 tot en met 2026. Zorgelijke cijfers, dat zal niemand ontkennen.

Ik las mijn bijdrage bij de begrotingsbehandeling van november 2022 nog eens door. Ik was enthousiast over sluitende begrotingen voor de komende jaren, een lastenverlichting voor burgers en bedrijven, dalende tarieven voor de riool- en afvalstoffenheffing…

Wat is er misgegaan? Veel, vooral in de wereld buiten Rijswijk. Stijgende energielasten, toegenomen inflatie en hogere cao-kosten. Alles als gevolg van geopolitieke ontwikkelingen in onder andere Oekraïne. En laten we vooral de afboeking voor Rijswijk-Buiten van €17 miljoen niet vergeten.

Nu kun je als college zeggen: ‘helaas het is niet anders…’. Zo zit de Rijswijkse VVD er echter niet in. Er moeten nu maatregelen worden genomen om de uitgaven te beteugelen en dus niet wachten op het opstellen van een nieuwe begroting in november. Daarbij moeten we echter ook voor het lopende jaar scherp kijken naar de uitgaven en hierbij focussen op nieuwe uitgaven voor nieuwe plannen. Die laatste uitgaven moeten we dus even niet doen. Alleen uitgaven voor het wegwerken van achterstallig onderhoud, zeg maar: kosten voor de boel op orde maken, kunnen doorgaan. De rest moet on hold gezet worden. Ik hoor graag de reactie van het college.

Ook wij als raadsleden moeten ons inhouden met verzoeken aan dit college. Plannen indienen zonder dekking is uit den boze. Het kan niet zo zijn dat wij als gemeenteraad een voorstel van het college moeten voorzien van dekking middels een amendement zoals we onlangs hebben gedaan met de Rijswijkse pandbrigade. Financiële dekking moet bij een raadsvoorstel zelf zitten. Ook verzoeken om iets te onderzoeken kosten tijd, menskracht en geld en dat is er even niet.

Voor het opstellen van de begroting voor volgend jaar doet de Rijswijkse VVD een paar suggesties:

1. Evalueer alle bestemmingsreserves, vooral die in het groeifonds gevuld met Eneco-geld. Voeg niet-gebruikte of niet te gebruiken reserves toe aan de algemene reserves. Anders zijn die bestemmingsreserves dood geld. De Rijswijkse VVD zal hiervoor een motie indienen.

2. Blijf koersen op lage lasten voor burgers en bedrijven en voer een terughoudend beleid m.b.t. belasting en lokale heffingen.

3. Maak plannen om de GREX van Rijswijk-Buiten weer sluitend te maken en wacht niet op herstel van de vastgoedmarkt. Een eerder door de gemeenteraad aangenomen motie om daarbij niet in te leveren op kwaliteit is sympathiek, maar in deze financieel barre tijden niet vol te houden is mijn advies aan het college. Ik hoor graag uw reactie.

4. Voor grote risicovolle projecten kent Rijswijk de procedure regeling grote projecten. De aanwijzing van een groot project vindt plaats op grond van een of meer van de volgende overwegingen:

• Er is sprake van een niet routinematige, grootschalige en in de tijd begrensde activiteit;

• het project is politiek zeer relevant;

• er is sprake van aanmerkelijke risico’s;

• er is sprake van een in organisatorisch opzicht complex besturings- en uitvoeringsproces.

Voor de Rijswijkse VVD is op basis van deze overwegingen gewenst dat het project CID-Binckhorst (de herinrichting van de Geestbrugweg, de aanpak van de kruising Haagweg-Geestbrugweg en de herinrichting van de Herenstraat) aangewezen wordt als groot project. Daarmee kan de gemeenteraad op een betere manier dit project volgen en de controlerende taak op basis van toegesneden informatie beter uitvoeren. De Rijswijkse VVD zal hiervoor een motie indienen.

Gaat alles dan slecht in Rijswijk? Nee, zeker niet. Het glas is half vol!

Zo is het college succesvol met het binnenhalen van subsidies voor stadsontwikkeling en economie. Het project flexwoningen Hof van Elsenburg is van start gegaan. Het woonfonds is succesvol en Rijswijk zit in de top drie van laagste regionale woonlasten. Graag deze positie vasthouden. Beteugeling van kosten in het Sociaal Domein heeft hoge prioriteit van wethouder Bentvelzen. Prima! Ook staat het achterstallig onderhoud bedrijfsvoering in de steigers. Rijswijk zit eindelijk op de MijnOverheid Berichtenbox. De website is aangepast en er wordt geïnvesteerd in een gemeentelijk wagenpark van de toekomst.

We zijn er echter dus nog niet. Ik geef hierbij een aantal observaties:

• De stad komt tot stilstand en dat gaat alleen maar erger worden. De Rijswijkse VVD schrok van de aankondiging van de wethouder dat er een plan was voor de verbetering van de doorstroming op de Prinses Beatrixlaan, maar dat bleek niet te werken. Dat kan toch niet waar zijn? Dit soort plannen wil de Rijswijkse VVD niet. Wij willen plannen die wel werken. Niets doen is geen optie.

• Bouwprojecten in onze stad hebben problemen. Met pijn in onze buik hebben wij als gemeenteraad een project in Bogaard stadscentrum moeten redden met een financiële injectie. Bah! Dit is echt een eenmalige zaak en de Rijswijkse VVD vraagt het college een plan B klaar te hebben staan als er nog meer ontwikkelaars zich melden met dreigende bouwstops.

• De uitvoering van projecten door de gemeente laat soms te wensen over, to say the least. Overlast van afval in het Wilhelminapark, de witgoedregeling, de afvalbakkensoap bij de uitrol van Het Nieuwe Inzamelen, de verkeersstromen bij de aanleg van WarmtelinQ. Het college zegt dan sorry, de communicatie was niet goed. Als voormalig communicatieman zeg ik dan scherp: ‘Nee. Mensen, het plan zelf en de uitvoeringstrategie, inclusief de communicatie, waren niet goed doordacht en opgesteld.’ Als er dan iets fout loopt treedt dan als gemeente snel op (en wacht niet op de filmpjes van een collega-raadslid). Zorg ook voor goede, proactieve en up-to-date informatie. Zet daarbij hoogwaardige webcare als instrument in. Berichten in Groot Rijswijk helpen u niet verder vanwege het slechte bereik bij burgers.

• Rijswijk is de afgelopen jaren intensief bezig geweest met participatieprocessen. Ook dat kost veel inzet van ambtenaren en of externen en kost dus veel geld, maar wat zijn de resultaten? Niemand is na afloop tevreden. Dus voortaan maar een tandje minder en de processen beter organiseren met een beperkte groep direct betrokkenen en helder verwachtingsmanagement.

• Zet aangeschafte mobiele camera’s volop in en activeer het preventief fouilleren. Het laatste drama met Eritrese bezoekers toont maar weer eens aan dat dit nodig is. Ik hoor graag een reactie van het college en kom zo nodig met een motie.

Voorzitter, ik sluit af.

Mag ik dat doen als een van de oudere raadsleden met een oproep aan onszelf als gemeenteraad? Ik hoop dat de werkgroep ‘Samen naar beter’ met goede voorstellen komt voor de verbetering van onze werkwijze, maar ik doe een dringend beroep op ons als raadsleden. Laten we vooral ook beschaafd met elkaar om blijven gaan. Geen onderbroekenlol, luisteren naar elkaar tijdens een inbreng i.p.v. hier doorheen te praten met collega’s, niet meteen naar de pers rennen als een willekeurige inwoner zich niet happy voelt. Gun elkaar hun successen en claim niet het succes van de ander.

Tot slot, als er dan nieuwe regels komen laten we ons er dan aan houden. In minder vergaderingen, met minder vragen op details.

Dank u wel voorzitter.

Coen Sleddering