Eindelijk nascheiding in Rijswijk: plastic kan voortaan bij het restafval

Gisteravond heeft de gemeenteraad gestemd voor het invoeren van volledige 'nascheiding' in Rijswijk. Wat houdt dit in? Dat plastic, metaal en drankkartons (PMD) voortaan in heel Rijswijk bij het restafval in ondergrondse containers moet. Glas, papier, chemisch afval en GFT moet nog wel apart worden weggegooid. Hoe beter we dit met zijn allen doen, hoe minder Rijswijk hoeft te betalen voor het ophalen van het afval.

Als Rijswijkse VVD zijn wij hier al een aantal jaar groot voorstander van. We zijn dan ook ontzettend blij dat het ons eindelijk is gelukt dit voor elkaar te krijgen nadat we dit in het coalitieakkoord hebben afgesproken.

De Rijswijkse VVD is blij dat Rijswijk overgaat op volledige nascheiding. Hiermee hebben we één duidelijk, helder en efficient systeem voor heel Rijswijk. PMD moet voortaan bij het restafval en er komen geen aparte containers voor PMD in de tuinen/oprit van mensen bij laagbouwwoningen. Door maar één systeem te hebben kan Avalex efficiënter werken in Rijswijk. Hierdoor wordt geld bespaard. Ook vinden wij het erg belangrijk dat op deze manier voor alle inwoners duidelijk is wat ze moeten en kunnen doen bij het scheiden van afval. Geen onduidelijkheid meer over wat voor soort plastic in welke bak moet, het kan gewoon bij het restafval.

Als Rijswijkse VVD hebben we tijdens het debat aandacht gevraagd voor de communicatie met inwoners en de kosten van de afvalstoffenheffing, het geld wat inwoners moeten betalen voor het ophalen van afval. Het is belangrijk dat goed aan inwoners wordt uitgelegd hoe het afval het beste weggegooid kan worden, op welke manier we dat in Rijswijk doen en dat dit ook voordelig is. Want hoe beter we dit doen, hoe minder hoog de afvalstoffenheffing is. Ook is het goed om inwoners niet te verrassen, dus hebben we de wethouder gevraagd om inwoners goed te informeren over deze manier van inzamelen. Als we met zijn allen ons afval goed en netjes weggooien kunnen de kosten voor de afvalstoffenheffing ook omlaag. En nu aan de slag, om inwoners goed te informeren, afval op te halen en de afvalstoffenheffing te verlagen.