Druk bezocht Politiek Café VVD met staatssecretaris Van der Burg

Op 28 februari was staatssecretaris Eric van der Burg te gast bij het Politiek Café van de Rijswijkse VVD. Hij spreekt niet zo vaak in het land en daarom maakten veel VVD-leden, leden van andere raadsfracties en andere geïnteresseerden van de gelegenheid gebruik om zich te laten informeren over het asielbeleid.

Tijdens een levendige discussie ging Eric uitgebreid in op de vele vragen van de aanwezigen en gaf hij een toelichting op de knelpunten en de weerstand waar hij mee te maken heeft. Ook gaf hij een inkijkje in de talrijke argumenten, zowel de terechte als de onterechte, die naar voren komen bij dit gevoelige dossier. Hij sprak over de situatie in Ter Apel en ook over het ruimhartig bijspringen van andere gemeenten. En hij besteedde aandacht aan de vluchtelingensituatie in Zuid-Europa en Noord-Afrika en de noodzaak om op internationaal niveau afspraken te blijven maken. De bestuurlijke gang van zaken rond de Spreidingswet en de consequenties daarvan bleven niet onbenoemd.

En zoals gebruikelijk in het Politiek Café was er ook ruimte voor een persoonlijk noot. Eric vertelde over zijn drijfveren, zijn Amsterdamse achtergrond en connectie met Rijswijk, de verschillende functies die hij heeft bekleed, waaronder wethouder en Eerste Kamerlid, en dat hij zich uiteindelijk het meest aangetrokken voelt tot het openbaar bestuur waar hij zich met hart en ziel voor inzet.

Met dank aan René van Hemert voor het begeleiden van het gesprek.

Het was een mooie avond.

Voor een mooi verslag en sfeerimpressie van het bezoek zie onderstaande gemaakte video door InRijswijk. Met dank aan Ronald Mooiman en Wijnand Krabman.