Vlot vervoer.

Waar vervoer van A naar B vlot gaat 

We zijn voortdurend onderweg. We gaan naar ons werk, bij vrienden en familie op bezoek, of wandelen een rondje in onze buurt om de hond uit te laten. Hoe we ons ook verplaatsen: het is fijn om zonder al te veel gedoe van A naar B te komen. Dat de doorstroming goed is, je niet in de file staat om de stad uit te komen en je te laat bent bij je afspraak. Het is bovenal belangrijk dat verkeersituaties veilig zijn voor voetganger, fiets en auto. 

  • De Beatrixlaan willen we zo snel mogelijk ondertunnelen om de verkeersstromen vanuit en naar Den Haag West op te vangen. Dit is nodig voor de doorstroming, een betere luchtkwaliteit en leefklimaat in de omgeving.
  • De verbreding van de A4 geeft zo min mogelijk hinder voor Rijswijkers. Geluidschermen en stil asfalt zorgen hiervoor. Maatregelen worden genomen om verkeer van de A4 voldoende snel af te wikkelen en extra filevorming in Rijswijk te voorkomen.
  • De ecoducten over de A4 zijn weggegooid geld en leiden ertoe dat Rijswijk-Buiten slecht bereikbaar is. Dit plan gaat indien mogelijk van tafel.  Het Van Rhijnviaduct blijft beschikbaar voor bestemmingsverkeer.
  • Het gebruik van de Rotterdamse baan moet worden gestimuleerd om de Haagweg te ontlasten. Als maatregelen nodig zijn op de Haagweg om verkeer meer via de Victory Boogie Woogietunnel te leiden, nemen we die. De toename van verkeersstromen door de bouwontwikkeling van de Binckhorst in de gemeente Den Haag zal zoveel mogelijk via deze tunnel worden afgewikkeld.
  • In regionaal verband werken we samen aan het oplossen van mobiliteitsvraagstukken. Het verleggen van het traject van tramlijn 1 vanuit de Binckhorst via de Geestbrugweg naar Delft is vanuit dit perspectief ongewenst. Dit heeft grote gevolgen voor de bewoners, de doorstroming en de verkeersveiligheid. Aanpassingen van het kruispunt Herenstraat en Haagweg zijn noodzakelijk als de metropoolregio Rotterdam-Den Haag het verleggen van de tramlijn onverhoopt doorzet.
  • Verkeersveiligheid heeft onze prioriteit. We richten onze straten en wijken, in het bijzonder in de buurt van scholen en sportclubs, veilig in. Dat doen we in samenwerking met politiediensten, ouders en buurtbewoners. Met de verstedelijking van Rijswijk en de mobiliteitsvraagstukken waar de stad mee te maken heeft, moet dit scherp in de gaten worden gehouden.
  • In veel plekken in de stad is het lastig om dichtbij huis te parkeren. Door te kijken naar een juiste balans tussen woongenot en groen, kijken wij hoe we voldoende parkeergelegenheid kunnen realiseren. Een auto is tenslotte vaak geen keuze, maar hoognodig om op werk te komen of te kunnen mantelzorgen.  Daarom zijn we tegen een verhoging van de belasting voor een tweede parkeervergunning.
  • Of het nu met een gewone fiets, een elektrische fiets of een ander vervoersmiddel is: onze inwoners kunnen zich prettig en veilig door Rijswijk bewegen. Dit vraagt om fietspaden en wegen die worden ingericht op de toekomst, waarbij veiligheid en doorstroming centraal staan. Er komen voldoende mogelijkheden om elektrische auto’s en e-bikes op te laden. Thuis, in de wijk of bij snellaadstations. Bij ov-knooppunten, zoals het NS-station en ook bij de diverse winkelcentra plaatsen we voldoende stallingen.
  • Veel mensen vinden het fijn om hun auto dicht bij huis op te laden. Ook als je in een appartement of bovenwoning woont wil je dat je daar gewoon voor kunt kiezen. Bedrijven, inwoners en VvE's worden daarom actief geattendeerd op bestaande regelingen/subsidies om hierover advies te krijgen. 
  • De VVD Rijswijk is voorstander om de ingang van het NS-station bij de bibliotheek en Plaspoelpolder als hoofdingang te zien. De inspanningen om een station in Rijswijk-Buiten te krijgen, zetten we onverminderd door. Daarnaast is dit een aantrekkelijk gebied om uitgaansvoorzieningen voor jongeren te realiseren.
  • Het is belangrijk dat het openbaar vervoer van goede kwaliteit is, met een goede verbinding tussen stad en regio. Daarin zien we de voordelen van innovatieve en kostenefficiënte vormen van openbaar vervoer, zoals kleinschalig vervoer (taxibusjes), snelbussen, mobility as a service en deelscooters. Bij aanbestedingen houden we daarom altijd ruimte in de afspraken voor nieuwere, betere en goedkopere alternatieven. Bij het realiseren van nieuwe wijken wordt er vanaf het begin af aan voorzien in goede openbaar vervoervoorzieningen.
  • Aanbieders van deelmobiliteit zoals fietsen, scooters of auto's krijgen de ruimte. Deze initiatieven dragen bij om de stad duurzaam en leefbaar te houden. Overlast van rondslingerende fietsen of scooters wordt in overleg met de aanbieders aangepakt en opgelost. Handhaving speelt daarbij een cruciale rol. Op de plekken waar de overlast groot is, kijken we of aangewezen stallingsplaatsen een oplossing kunnen zijn.
  • Het openbaar vervoer en voorzieningen, zoals de belbus en regiotaxi, zijn goed toegankelijk. Stations zijn aangepast zodat mensen met een beperking ook kunnen instappen. Wij willen een goede OV-verbinding vanuit de Plaspoelpolder, via Rijswijk-Buiten naar Delft en The Hague/Rotterdam airport. 
  • Er komen goede voorzieningen voor de taxistandplaatsen bij het station. Taxi’s krijgen toestemming om bij het station en in de Plaspoelpolder op de trambaan te rijden.
  • De opbrengsten van parkeervergunningen en betaald parkeren worden gebruikt voor een goede bereikbaarheid van de stad. Niet om andere kostenposten of tegenvallers te dekken. De hoogte van de parkeerreserve is gekoppeld aan het tarief voor een parkeervergunning voor inwoners.
  • We helpen winkeliers door duidelijke afspraken te maken over parkeerbeleid. Het eerste uur blijft gratis parkeren in winkelgebieden. We kijken- als de parkeerreserve dit toelaat- of ook buiten winkelgebieden het eerste uur gratis parkeren kan worden ingevoerd.
  • Alleen in gebieden waar parkeerproblemen zijn, kan betaald parkeren worden ingevoerd als blijkt dat dit een goede oplossing is voor deze problemen.
  • Tijdens de spits hebben auto- en fietswegen voorrang op vaarwegen. De VVD Rijswijk wil dat de Hoornbrug, de Geestbrug en de Oversteek op die momenten voor vaarverkeer dicht blijven.
  • De gemeente communiceert tijdig en duidelijk naar inwoners over onderhoud aan wegen en wegafsluitingen. Daarbij geldt dat we onderhoud zoveel mogelijk in één keer proberen te doen, om overlast te beperken. Een alternatieve route moet duidelijk zijn om ‘zoekverkeer’ tegen te gaan.

  • Verkeerslichten zijn zo ingesteld dat verkeer vlot en snel doorstroomt.