Inwoners voorop.

Waar het belang van de inwoners voorop staat

De gemeente is er om problemen op te lossen. Het belang van de inwoners staat altijd voorop. Met eenvoudige formulieren, helder taalgebruik en overzichtelijke regels helpen we alle inwoners en ondernemers vooruit in het leven en voorkomen we wachtrijen, problemen en frustraties.

• Brieven en formulieren van de gemeente zijn geschreven in voor iedereen begrijpelijke taal.
  • De gemeente Rijswijk heeft een moderne, toegankelijke en informatieve website voor inwoners en bedrijven. Daarbij staat de behoefte van inwoners en ondernemers centraal.
  • We vinden het normaal dat de gemeente de telefoon opneemt wanneer je belt met een vraag en er alles aan doet om je goed te helpen.
  • De digitale dienstverlening van de gemeente is van goede kwaliteit. Inwoners kunnen hun zaken zoveel mogelijk vanuit huis regelen en op het moment dat het hen uitkomt.
  • Het gemeentehuis is fysiek bereikbaar en kent openingstijden buiten kantoortijden voor zaken die je niet digitaal kunt regelen. Bij vragen is het altijd mogelijk om een mens te spreken in plaats van een computer. Het maken van een afspraak is niet nodig.
  • De gemeente werkt samen met andere overheden om digitale criminaliteit, zoals identiteitsfraude, tegen te gaan en te bestraffen.  De gemeente zorgt ervoor dat ICT volledig up-to-date is, zodat privacygevoelige informatie van inwoners beschermd is tegen digitale hacks en cyberaanvallen.
  • Een transparante overheid vinden wij belangrijk. De gemeente informeert inwoners over zaken die belangrijk zijn om een oordeel te kunnen vormen over het lokaal bestuur, zoals de besteding van subsidies.
  • De wereld houdt niet op bij de gemeentegrens. De gemeente werkt effectief samen met buurgemeentes als dit leidt tot betere oplossingen voor bereikbaarheid, regionale werkgelegenheid of woningbouw zoals bijvoorbeeld in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag
  • Om de gemeente prettig bestuurbaar te maken is het streven om maximaal vier wethouders aan te stellen.
  • Rijswijk kent een krachtig bestuur: een stevige burgemeester, goede en sturende wethouders en een professionele gemeenteraad die zich niet verliest in details maar zich focust op hoofdlijnen. Daarnaast moet Rijswijk een kwalitatief hoogwaardig ambtelijk apparaat hebben, dat weet wat er in de stad leeft en beweegt. Een stevige kern met ambtenaren met een flexibele schil eromheen voor speciale projecten en/of onderwerpen.
  • Een goed werkende onafhankelijke en efficiĆ«nte Rekenkamer die op verzoek van de raad bepaalde zaken onderzoekt is belangrijk. Als blijkt dat dit via een gemeenschappelijke-rekenkamer beter kan, valt dit te overwegen.

• In een duaal stelstel bepaalt de gemeenteraad de koers. De VVD Rijswijk streeft naar een breed akkoord op hoofdlijnen dat in overleg met de raad tot stand is gekomen. Het college van burgemeester en wethouders stelt op basis van dit akkoord een werkprogramma samen.