Voorkomen van ondermijning op Rijswijkse bedrijventerreinen

Onze wethouder Werner is onder andere verantwoordelijk voor het onderwerp 'voorkomen ondermijning'. Daarom is hij hard aan het werk om Rijswijk onaantrekkelijk te maken voor onder andere criminelen, drugsgerelateerde activiteiten en het witwassen van geld.

Een van de manieren om dit te doen is het kopen van voormalige drugspanden en jongeren actief benaderen om ze weg te houden bij drugscriminaliteit. Het Algemeen Dagblad maakte een korte reportage die hier te lezen is.

Werner: 'Te vaak gebeurt het dat de buitenwereld geen zicht heeft op wat zich in bepaalde bedrijfspanden afspeelt. Daar willen we meer grip op krijgen. De burgemeester besluit uiteindelijk of een pand op slot gaat, maar door het probleem al vroegtijdig te signaleren, hoop je dat het niet zover hoeft te komen. Ondermijning is een onderwerp dat alle wethouders raakt. Het komt net zo goed voor in de zorgsector, woningbouw of energietransitie.'

Opgekochte bedrijfspanden worden gerenoveerd en weer aantrekkelijk gemaakt voor nieuwe ondernemende kopers.

Werner: 'Door het initiatief van ontwikkeling in eigen hand te nemen, willen de gemeente Rijswijk en het IPP Haaglanden een overlast gevende ‘rotte kies’ in het Middengebied Plaspoelpolder weer nieuw leven inblazen. Hiermee zien we kans het vestigingsklimaat in de Plaspoelpolder te verbeteren en meer werkgelegenheid te creëren. De transformatie kan aanstekelijk werken en de investeringsbereidheid van andere bedrijven en eigenaren aanjagen.'

Een goede combinatie van het versterken van de veiligheid, het optreden tegen ondermijning en het aantrekkelijker maken van de Plaspoelpolder voor ondernemers.