De column van wethouder Werner van Damme (3): klaar voor de doorstart

De column van wethouder Werner van Damme (3): klaar voor de doorstart

Onze wethouder Werner komt om de zoveel tijd met een column.

Hoewel de jaarlijkse Rijswijkse VVD barbecue alweer een week of wat achter ons ligt wil ik toch memoreren dat het een prima avond was. Van goede kwaliteit eten en een gezellig hoge opkomst. Een prachtige start van het politieke seizoen.

De start in het college was wat onwennig. Want één collegelid (Van de Laar, D66) meldde bij aanvang van het reces per 1 augustus ontslag te nemen. Tot de komst van zijn vervanger hebben we onderling de taken verdeeld. Dat betekent dat ik een paar weken mobiliteit en parkeren mocht waarnemen. Een levendig dossier met veel reacties van inwoners en ondernemers. Met de wethouders van Den Haag en Leidschendam-Voorburg stond ik daardoor plots op het podium van een bijeenkomst over openbaar vervoer in de Binckhorst. Een langdurig traject met veel studiewerk. Die langdurige onzekerheid zorgt natuurlijk voor onrust bij inwoners en ondernemers in het gebied. En wat dat in negatieve zin doet met inwoners was op die avond echt zichtbaar. Ik heb een aantal indrukwekkende gesprekken gevoerd. Belangrijk dus om als gemeente de belangen van je inwoners maximaal te behartigen.

We hebben natuurlijk allemaal uitgekeken naar Prinsjesdag en de uitwerking van het regeerprogramma. Voor de gemeente Rijswijk zullen die plannen forse impact hebben. Rondom Prinsjesdag was er van alles te beleven zoals de lunchbijeenkomst van de gemeente Den Haag aan de rijroute van de Glazen Koets. ‘s Avonds de Prinsjesdagborrel van de VVD op de Mauritskade. En gisteren vond tijdens de start van de Algemene Politieke Beschouwingen (APB) een lobby actie plaats in Nieuwspoort vanuit de zogeheten M50. De M50 is een samenwerking van middelgrote gemeenten die aandacht vraagt voor bepaalde specifieke problematiek van die gemeenten. Tussendoor heb ik - met andere VVD wethouders- gesprekken gevoerd met enkele VVD Kamerleden. Kortom, drukke, leuke en spannende weken.

Tot snel bij een van onze politieke cafés of bij de maandelijkse vrij-mi-bo, die langzamerhand ook al een succesvolle traditie aan het worden is.

Werner van Damme

Wethouder